אז אין אחד שיש לו עסק, גדול, קטן או מהבית, שיש לו מוצר שהוא מוכר או אפילו חושב עליו, או אם יש לו פייסבוק (בדיחה קטנה 😄) שלא שמע על המושג שיווק דיגיטלי, שלא נחשף לשיווק דיגיטלי, גם אם אתם לא ממש יודעים מה זה אומר או מה המושג הזה מכיל בתוכו, אתם ב100% נתקלתם בו.
שיווק דיגיטלי מה זה בכלל?
המושג הזה שיווק דיגיטלי מכיל בתוכו עולם שלם של מושגים, אבל בסופו של דבר הוא מדבר על בניה של אסטרטגיית מכירה, הפצה ופרסום של כל מוצר, שירות, עסק שאנחנו משווקים בעולם הדיגיטלי, דרך האינטרנט, אם זה דרך מיילים פרסומיים, אתרי מדיה חברתית, פרסום בוואטסאפ ובטלגרם, וכמובן מנועי החיפוש. בהתחלה קראו לו שיווק באינטרנט, אך מכלול האפשרויות שהוא מאפשר עם התפתחות האינטרנט והאפליקצית הנלוות גרמו לו לגדול מעבר למושג אינטרנט אל עוד עשרות תחומים אחרים נלווים.
המטרה בסופו של דבר להשתמש בכל הערוצים הללו על מנת להביא ללקוחות ולמכירות לעסק. החוכמה בשיווק דיגיטלי היא לדעת באילו ערוצים לשים את התקציב על מנת לקבל את התוצאות הטובות ביותר ואת החזר ההשקעה הטוב ביותר. לא לכל עסק יתאים כל ערוץ שיווק, ויש עסקים ששום ערוץ שיווק לא יתאים להם, הכל תלוי בסוג העסק ותקציבו.
מהם היתרונות של השיווק הדיגיטלי
לשיווק הדיגיטלי יתרונות רבות, אך היתרון הכי משמעותי הינו היכולת לדעת ולמדוד באמצעות משפכי שיווק ואסטרטגיות נכונות עם כלי מדידה מתקדמים את כל הדרך שהלקוח עשה מהרגע שנחשף למודעה שלנו באחד מערוצי הפרסום שהשתמשנו בו ועד שמכרנו לו או נתנו לו את השירות שלנו. ניתן לחתוך מידע לרזולוציות של כל ערוץ איזה סוג לקוח הביא לנו, באיזה גילאים, אזורי מגורים, השכלה ועוד, מה שעוזר לנו למקד עוד יותר את ערוצי הפרסום שלנו ללקוחות שכבר קנו ולנסות לפנות אליהם ישירות. היכולת למדוד נותנת לנו גם את הידיעה איפה כדאי להשקיע יותר ואיפה פחות.
יתרון משמעותי נוסף שיש לדיגיטל הוא האפשרות לאינטרקציה מיידית עם הלקוח ובהתאמה אישית ויכולת שינויים ותגובה מהירה לכל שינוי שיש בשוק או במוצרים.
חסרונות השיווק הדיגיטלי
גם פה יש כמה חסרונות, אחד מהם שלפעמים נצטרך הרבה בדיקות וכסף שיזרק לפך עד שנמצא את האפיק פרסום הנכון ביותר לנו, לפעמים בהרבה מקרים יש גם ניסוי וטעייה.
בנוסף יש תחרות מאד גדולה בתחום הדיגיטל, מה שמקפיץ את המחירים כלפי מעלה ומצריך גם עסקים קטנים להשקיע כספים יותר גדולים.
ויש את כל הונאות הסייבר וגניבת המידע מה שמצריך אבטחה כבדה על פרטיות ולעיתים גם עמידה ברגולציות מחמירות.
מה נחשב ערוץ שיווק בדיגיטל?
על מנת להבין קצת יותר לגבי ערוצי השיווק, נציין כמה מהערוצים המובילים, קודם כל אחד המשמעותיים הינו קידום במנועי חיפוש.
קידום במנועי חיפוש
כל מה שקשור בקידום בגוגל, יאהו, בינג ומנועי חיפוש ברחבי העולם, כאשר המטרה היא להציג מודעת פרסום למי שמחפש באותו מנוע חיפוש ול"משוך" אותו להקליק על המודעה כדי ליצור איתו אינטרקציה כלשהי. במנועי החיפוש יש אפשרויות פרסום שונות, כאשר אם ניקח את גוגל כדוגמה אז בגוגל ניתן לעשות קידום אתרים אורגני – כשהמטרה היא להרים את האתר / השירות / המוצר שלכם כמה שיותר למעלה בתוצאות כדי שיראו אותכם קודם כל. או לעשות קידום ממומן שזה להציג מודעות מיד אחרי שירות החיפוש,להשיג את אותה המטרה. בקידום ממומן אתם משלמים לגוגל על כל קליק ובקידום אורגני אתם מתקדמים לבד או משלמים לחברת קידום שתעשה זאת בשבילכם.
קידום ברשתות חברתיות
אפיק נוסף מאד חזק הוא כל תחום קידום ברשתות חברתיות – הפרסום בפייסבוק, אינסטגרם, טיק טוק , הרשתות החברתיות מפוצצות בקמפיינים, חלקם אתם אפילו לא יודעים שאתם בתוך קמפיין, בין אם אתם רואים בפייסבוק סרטון של איזה אושיית רשת ומספר לכם על איזה משחק חדש שייצא ועל השולחן לידו מונח בקבוק של קולה… יש מצב שהוא מקבל כסף גם מהחברת משחקים וגם מקוקה קולה… תמיד תניחו שמנסים למכור לכם משהו שם, כי זה בד"כ נכון. אפילו הכתבה שמשווקים לכם בפייסבוק יכולה להיות כתבה ממומנת שאיזה חברה שילמה עליה.
שיווק בניוזלטרים ודואר אלקטרוני
לזה אני אפילו מוסיף היום וואטסאפ וטלגרם כי הם האפיקים היותר חדשים לפרסום, אבל זה גם סוג של ניוזלטרים, חשוב לדעת רק לעמוד במסגרת חוק הספאם ולדעת את כל סעיפיו אחרת אתם יכולים להיות חשופים לתביעות משפטיות. בסופו של דבר המטרה היא לשמור על קשר עם הלקוח שקנה אצלכם ולנסות למכור לו דברים נוספים.
שיווק בוידיאו
אחת מהדרכים היותר פופלאריות היום, אבל לדעתי גם היותר מאוסות, כי כולם כבר עושים את זה, אתם פתאום רואים איזה רואה חשבון רוקד בטיק טוק או איזה אשת עסקים עושה שפגט באינסטגרם… זה לעיתים נהיה מביך, אבל מה לעשות… מסתבר שזה מוכר.
ויש את היותר רציניים שעושים סרטונים מושקעים ואנימציות ולא חסר, הכל במסגרת הכנסת המותג שלהם לתודעה שלכם. רוב הפרסום הזה יושב ביוטיוב ופייסבוק.
אפיליאציה ושותפים
גם זה נכנס, אתם יכולים לעבוד כמשווק אפיליאציה או שותף, לקבל מוצרים בהנחה או במחיר טוב יותר ולמכור אותם הלאה או לקבל אחוזים על כל מכירה, השיטה היא לקבל איזה לינק מיוחד ואותו להפיץ הלאה דרך הדיגיטל ולגרוף את האחוזים מהמכירות.
AI
תחום שנכנס בסערה לחיינו ולא נראה שיעלם בקרוב, אלא להיפך. היום כדי להתקדם בדיגיטל צריך ללמוד ולדעת AI, אומנם לא חייבים (עדיין) אבל לפי איך שזה נראה בקרוב נהיה חייבים כי הכל מתחיל להתחבר ולרוץ לכיוון, כבר היום כל מי שמתעסק בדיגיטל יודע כמה זה חוסך זמן, בסיכומים, בניסוחים, במדיה, בעזרת ה AI אתה יכול בקלות לנסח מודעות, לכתוב מאמרים ולהפיק לך תמונות וקמפיינים דיי בקלות.
יש עבודה בשיווק דיגיטלי?
יש עבודה וגם יש המון תחרות. בואו אני אפוצץ לכם את הבלון הזה שבראש שאומר שתלמדו קורס שיווק דיגיטלי, תסיימו ותעשו ערמות של כסף… אז לא. תרדו רגע לקרקע, בשביל להגיע לרמה של ערמות ושל משכורות גבוהות, צריך לעבוד קשה מאד וללמוד כל הזמן ולהתפתח כל הזמן ולהוכיח את עצמך כל הזמן כי התחום הזה משתנה כל הזמן, לעזאזל, הוא משתנה תוך כדי שאני רושם פה, עד שתסיימו את הקורס יש סיכוי שאיזה חלק שם לא יהיה רלוונטי או שיהיה תחום חדש בכלל שלא עברתם או למדתם עליו.
מעבר לזה שאחד הדברים הכי חשובים בשיווק דיגיטלי הוא הניסיון, גם אם אתה יודע את החומר פרקפט על יבש והכל בראש שלך, בסופו של דבר העבודה בשטח והניסיון והלמידה מהטעויות הם בעצם מה שהופכים למשווק דיגיטלי טוב ומעולה. כי יהיו לכם מקרים שאתם תעשו הכל כמו שלמדתם וכמו שאמרו לכם וזה לא יעבוד – כאן השאלה איך תמצאו את הפתרונות לבעיה ואיך תפתרו אותה. בשנותי כמנהל עובדים ב SEO יצא לי לראיין עובדים שיצאו מקורסים וגם לבדוק מבחני כניסה, הפער בין הידע המעשי בשטח למה שבנייר הוא עצום.
אז כמה בכלל מרוויחים בתחום?
כמו שרשמתי בסעיף הקודם – זה באמת תלוי בניסיון ובידע, אם אתם שכירים אתם יכולים להתחיל ממשכורות נמוכות של 7-8 ולהגיע גם לסכומים של 30-40 ואפילו יותר…. גם תלוי באיזה תחום אתם מתמחים מכל הערוצים, גם כאן הסכומים משתנים. לרעב לא תרעבו אני מניח, אבל תצטרכו לעבוד קשה כדי להישאר רלוונטיים בתחום.
אייל מזרחי
מעל עשור שאני עוסק בתחום השיווק ברשת (SEO), פריק מחשבים מתמיד, בעבר היה בבעלותי אחד מאתרי הפורומים הגדולים ביותר לנוער.
ניסיון רב בתחומים התחרותיים ביותר ובעל לא מעט נכסים אינטרנטיים.
נשוי + 3 , גר בקריות ונותן ייעוץ בתחום ה SEO, PPC.