קידום אורגני (SEO) הוא תחום מאד תחרותי אשר משתנה בתדירות גבוהה מאד בעקבות שינויים שגוגל מבצעים כל הזמן.
כל מקדם צריך לדעת לעקוב אחר השינויים בתחום ולדעת להתאים את העבודה לעדכונים. על מנת להקל על העבודה יש לא מעט צקליסטים בתחום הזה של מה צריך לדעת ולעשות על פי סדר הפעולות הנכון.
אז לקחנו מאמר שפורסם ב searchenginejournal תרגמנו לכם לעברית והוספנו כמה טוויקים שלנו.
את מה שצריך לעשות אנחנו נחלק ל 3 קטגוריות: (ניתן ללחוץ על הקטגוריה לקפוץ אליה).
1. הקידום הטכני
2. אופטימיזציה של האתר
3. גורמים חיצוניים
חשוב לעבור על כל הקטגוריות על מנת לכסות את כל מה שצריך לעשות על מנת שתוכלו לקבל דירוגים גבוהים ולקדם את האתר שלכם בצורה נכונה על פי ההנחיות של גוגל.
הנחיות הקידום הטכני
לפני שבכלל תכנסו לנושאים ספציפיים כמו איזה ביטויים לקדם, איזה עמודים לקדם ומה בעצם אתם רוצים לעשות, חשוב בכלל לשים לב לדברים הבסיסיים – שהאתר שלכם בנוי נכון ויכול להיסרק כמו שצריך על ידי גוגל.
חיבור האתר לפלטפורמט מעקב.
הדבר הראשון שאני ממליץ לחבר זהו search console של גוגל, המערכת הזאת של גוגל תוכל לתת לכם נתונים על האתר שלכם ולהראות לכם בעיות ואפשרויות תיקון.
אחר כך, תחברו אותו לגוגל אנליטיקס – כדי שתוכלו לדעת איך הגולשים מתנהגים אצלכם בתוך האתר. אני ממליץ גם לקשר בין שני הפלטפורמות כדי שתוכלו לקבל נתונים מוצלבים שיעזרו לכם בהמשך לניתוח הקידום האורגני.
אגב – ניתן כמובן לעשות את הכל דרך google tag manager.
מפת אתר XML
אני מכיר לא מעט בעלי אתרים שבונים מפת אתר HTML בתוך האתר וחושבים שבזה נגמר הסיפור. אז לא.. זה נחמד ויפה לגולש לצורך ניווט, אבל – יש משהו שנקרא מפת אתר XML, המפה הזאת נמצאת מאחורי הקלעים – המטרה שלה להראות לגוגל את ההיררכיה באתר, מה חשוב יותר ומה פחות וכמובן אילו עמודים יש – המפה הזאת עוזרת לו להתמצא ולמצוא עמודים וגם להבין איך האתר בנוי. את מפת האתר אנחנו מגישים לגוגל דרך ה search console
Robots.txt
קובץ שנמצא בספריית הרוט של האתר שלכם. הקובץ נועד לתת הוראות למנועי החיפוש לגבי איך לסרוק את האתר – האם אנחנו מגבילים לו תיקיות מסויימות או קבצים מסויימים שאנחנו לא מעוניינים שיסרוק אותם ויכניס לאינדקס או שאנחנו מאפשרים לו לסרוק את כל האתר כולל תיקיות פנימיות
גם אם אתם לא מתכוונים לחסום שום דבר לסריקה, כדאי לבדוק שהקובץ מדוייק (שאתם לא חוסמים בטעות משהו שאתם לא צריכים או לא רוצים ולחילופין שאתם לא מאפשרים משהו שאתם לא רוצים) כדאי גם לבדוק שהוא תקין על ידי ולידציה ב search console ולשים לב כמובן שהוא לא חוסם את כל האתר.
ארכיטקטורה של האתר
ככל שתבנו יותר היררכיה ומבנה נכון בתפריטים ובחלקי הניווט באתר שלכם ככה יהיה יותר טוב – ניווט נכון וקל טוב גם לגולש וגם למנועי החיפוש לקרוא ולהבין טוב יותר את האתר שלכם ולארגן נכון את התוכן באתר. כוונו כך שמבנה הכתובות והספריות יתאימו לתכנים באתר.
מהירות
אנחנו רואים נתונים שמשתמשים נמצאים פחות ופחות זמן באתר לפני שהם נוטשים… מנועי החיפוש עבדו מאד קשה בשנים האחרונות כדי להכניס את מהירות האתר לתוך הדירוגי האלגוריתם שלהם.
חפשו דרכים לצמצם טעינת קבצים לא נדרשים, הקטינו את הקוד, צמצמו גדלים של תמונות ומצאו דרך שהגולשים יוכלו לקבל את התוכן באתר שלכם כמה שיותר מהר.
אתר ידידותי לנייד
נראה לי שאין היום מישהו שמתעסק באתרים שלא מכיר את זה שהאתר חייב להיות מותאם למכשירים ניידים. אבל – ופה יש אבל – התאמה לניידים לא נגמרת פה, צריך לראות ולהבין שהוא עומד בתקן שגוגל מבקשים. זה אגב אפשר למצוא ולהבין דרך ה search console , במידה ויהיו בעיות הם יוצגו שם תחת בעיות ההתאמה ותצטרכו לתקן אותם אם אתם רוצים להיות מדורגים גבוה במכשירים ניידים.
404
עמודי 404 הם עמודים שלא נמצאים. לעיתים מכל מיני סיבות אנשים מגיעים לכתובות שלא נמצאות, אם בטעות או בכוונה – כל החוכמה היא ליצור עמוד 404 אפקטיבי עם מקסימום מידע וניווט כך שגם אם הגולש הגיע אליו בטעות הוא יוכל למצוא את מקומו באתר במהירות ולהמשיך לגלוש בו ולא לברוח ממנו.
SSL – כתובת אתר מאובטחת
גוגל שמו דגש על כל מה שקשור לאבטחת אתר – כתובת אתר מאובטחת היום היא חובה. ניתן היום להשיג מפתח אבטחה חינמי ולהתקינו באתר וזה יספיק בשביל גוגל. אם אתם בעלי חנויות או אתרים שמשתמשים בהעברות כספים וסליקה מומלץ מפתחות אבטחה ברמה קצת יותר גבוהה בעלויות כספיות.
פלאגינים ותוספים
אם אתם משתמשים בוורדפרס, ג'ומלה, מגנטו או כל מערכת ניהול תוכן באתר שלכם, כדאי לשים לב שאתם מתקינים רק פלאגינים ותוספים מוכרים. כמו כן מומלץ לעדכן אותם באופן תדיר על מנת למזער סיכוני פריצה.
Core Web Vitals – חווית המשתמש
חווית המשתמש נכנסה לאחרונה כפקטור לדירוג האתר שלכם בגוגל. כל מה שקשור ל LCP, CLS, FID מאד חשוב לצורך דירוג האתר שלכם. מומלץ להעמיק את הידע בנושא ולהבין מה צריך לעשות.
אופטימיזציה של האתר
כאשר שואלים את רוב האנשים על קידום אורגני (SEO) ישר קופץ להם לראש אופטימיזציה של עמוד כמו טייטלים, דסקריפשנים וביטויי מפתח… אבל הימים האלה של אופטימיזציה של עמוד בודד באתר עברו מזמן… היום למנועי החיפוש חשוב יותר הקשר יותר ממילות המפתח, אז אל תתפתו רק לעדכן את המטה טאגס ותתקדמו קצת….
הקשר בונים על ידי כל האלמנטים של אופטימיזצית עמוד וממשיכים לחשוב על איך מקשרים ומוסיפים לזה באמצעות עמודים נוספים בתוך מדורים וניווט באתר.
ביטויי מפתח ונושאים
לפני שאנחנו בעצם בונים הקשר אנחנו צריכים לדעת הקשר של מה אנחנו בדיוק בונים… אם עדיין לא עשיתם מחקר מילות מפתח ומחקר מי הקהל שלכם, זה הזמן לעצור ולעשות חושבים על מנת לדעת איזה תוכן אתם הולכים לבנות ובאיזה הקשר.
תזכרו שהימים של דחיסת ביטויים והכנסת תגיות בכל פינה עברו כבר מהעולם.
מומלץ לעשות קצת מחקר, להשתמש בכל מיני כלים כדי להבין מי קהל היעד שלכם, מה הם רוצים למצוא ומשם להמשיך לתוכן שאתם צריכים לבנות באתר.
תוכן האתר
התוכן חשוב על מנת להראות רלוונטיות של האתר שלכם למה שהגולשים מחפשים. אם יהיו לכם מעט מדיי מילים או נושאים באתר יהיה לכם קשה להתחרות עם אתרים שבהם הנושאים הללו מורחבים – זכרו, לא תמיד הכמות מנצחת, לפעמים זאת האיכות. כמובן שאם תצליחו להשיג גם את הכמות וגם את האיכות אתם תיצרו קידום מנצח.
תוכן עשיר שתורם לגולשים ויגרום להם לשתף אותו והוא תוכן שמנועי החיפוש אוהבים.
כתובות
כתובת העמוד הוא החלק הראשון בעמוד… מנועי החיפוש לא אוהבים כתובות ארוכות ומלוכלכות, דאגו שהן יהיו קצרות ככל האפשר, ממוקדות ואם אפשר ניתן להכניס שם מילות מפתח ונושאי העמוד.
כותרת העמוד בדפדפן – TITLE
כותרת העמוד טייטל – היא הכותרת שאנחנו רואים בדפדפן למעלה. רק הגדרה של טייטל לא יתן לכם הרבה, אבל אם תתאימו אותה לתוכן והיא תהיה רלוונטית אז היא תתרום לכם מאד בדירוג האתר. גוגל יכולים להחליט להתעלם מהטייטל שהגדרתם ולשים אחת אחרת אם הם חושבים שמה שרשמתם לא רלוונטי והם יכולים להציע משהו יותר טוב. חשוב לדאוג שכל הטייטלים באתר יהיו רלוונטיים לעמודים, שלא יהיו שכפולים ושלכל עמוד יהיה אחד יחודי.
תיאור העמוד
כמו הטייטל – תיאור העמוד הוא חלק בלתי נפרד מהאופטימיזציה הבסיסית של העמוד, דאגו לשים שם תיאור מתמצת לא קצר ולא ארוך מדיי, הכניסו שם ביטויי מפתח רלוונטיים לעמוד כמובן בהקשר לתוכן המשפט (לא סתם לדחוף ביטויים)
כותרות
כותרות העמוד מסומנות ב H כאשר הכותרת הראשית של העמוד היא h1 לאחר מכן h2 וכן הלאה. הכותרות הינן חלק מאד חשוב בקידום כיוון שהן מראות את החשיבות של כל חלק בעומד, כמובן שרק אופטימיזציה של כותרות לא יתן לכם הרבה, כל החוכמה היא לדאוג שכל האלמנטים בעמוד יהיו תקינים. גם בכותרות חשוב לא לדחוף ביטויי מפתח, לתת כותרת שתתאר את הפיסקה באופן טבעי.
תוכן העמוד
בהקשר של הקידום אגיד משהו מאד פשוט – תכתבו לגולשים, אל תחשבו איפה לדחוף את הביטוי כל משפט, תכתבו טבעי, כן תדאגו שהביטויים שאתם רוצים שיקודמו באתר יופיעו, לא חייב שיופיעו רק כמו שאתם רוצים לקדם – ניתן לשים ביטויים דומים, הקשרים וכו' הכל הולך, אל תתחילו לספור כמה פעמים יש את הביטוי ולהגיד אוי יש פה רק 10 פעמים את הביטוי בוא נוסיף אותו עוד 20 פעם – כי זה יתן את התוצאה ההפוכה, תכתבו טבעי.
אלטים לתמונות
אלטים לתמונות הן פקטור מאד חשוב היום גם בדירוג וגם אם לא בא לכם לחטוף תביעה משפטית של מאות אלפי שקלים על נגישות. אלטים נותנים תיאור גם למנועי החיפוש להבין יותר טוב מה שי בתמונה וגם לאנשים בעלי מוגבלויות שיוכלו להבין מה הם רואים. אז מעבר לזה שיש חשיבות שמנועי החיפוש יבינו מה יש לכם שם בתמונה, חשוב שגם גולש שלא רואה טוב או בעל מוגבלות אחרת יוכל להבין מה יש שם.
גורמים חיצוניים
אז עשיתם את כל מה שאתם צריכים לעשות בתוך האתר, טיפלתם באופטימיזציה, טיפלתם בתוכן ועכשיו יש עוד משהו (קטן) של דברים שקורים מחוץ לאתר וקשורים לדירוג האתר.
קישורים
כולם מכירים את נושא הקישורים, קישורים חיצוניים נחשבים כהמלצה חיצונית על האתר שלכם בפני מנועי החיפוש, ככל שיהיו לכם יותר קישורים איכותיים מאתרים רלוונטיים לתחום שלכם אתם תקבלו דירוג גבוה יותר. כל נושא בניית קישורים הינו תורה בפני עצמה, יש המון שיטות לבניית קישורים, כאשר חשוב מאד לדעת מה אתם עושים, בניית קישורים בצורה לא נכונה תפגע באתר שלכם ואפילו יכולה להביא לענישה עד כדי מחיקה מהאינדקס.
חיפוש מקומי
בניית חיפוש מקומי היא דרך חיונית לעסקים שעובדים באזור ספציפי ולא נותנים שירות לכל הארץ, על מנת לבנות רלוונטיות מקומית יש צורך לגרום למנועי החיפוש להבין באיזה אזורים אתם פעילים, דרך כרטיס עסק בגוגל, עמוד פייס ואינדקסים שונים על מנת לבנות רלוונטיות לאזור.
רשתות חברתיות
סיגנל חברתי הוא מאד חשוב בדירוג. מנועי החיפוש מבינים שאם התוכן שלכם משותף הוא כנראה טוב! ככל שישתפו אתכם יותר וידברו עליכם יותר, ככה אתם תקבלו יותר קרדיט בדירוגים שלכם.
סיכום
אני מקווה שהרשימה הזאת תעזור לכם לעשות קצת סדר באיך לגשת לקידום ואת דרך הנכונה לעשות אותו, כמובן שכל חלק יש בו תת סעיפים וצריך להבין ולדעת מה אתם עושים, דאגו לקרוא על כל חלק ולהרחיב את המידע והידע שלכם. עשו את הכל טבעי ותראו תוצאות.
אייל מזרחי
מעל עשור שאני עוסק בתחום השיווק ברשת (SEO), פריק מחשבים מתמיד, בעבר היה בבעלותי אחד מאתרי הפורומים הגדולים ביותר לנוער.
ניסיון רב בתחומים התחרותיים ביותר ובעל לא מעט נכסים אינטרנטיים.
נשוי + 3 , גר בקריות ונותן ייעוץ בתחום ה SEO וPPC.