אין מישהו שעוסק היום בתחום הדיגיטל שלא מוצף בשאלות של הלקוחות שלו בכל הנוגע לפרסום באינטרנט. השוק בישראל נמצא כבר תקופה באיזה סוג של קיפאון, הרבה עליות מחירים, יוקר המחיה והעסקים בארץ מרגישים שהם צריכים להילחם יותר קשה על כל לקוח ולקוח ואז מגיעה המלחמה. המכירות צונחות, הטראפיק לאתר מתרסק ועסקים רבים מוצאים את עצמם בבעיה תזרימית קשה ומחפשים דרכים לחתוך הפסדים.
אז אני אינני יועץ עסקי ולא אתן לכם המלצות מה אפשר או אי אפשר לעצור בעסק שלכם על מנת להחזיק מעמד. אני אתן לכם את החצי כוס המלאה בקשר לכל מה שקשור לפרסום בדיגיטל. ואמליץ לכם לא להיכנס לפאניקה ולחתוך את החלק הכי חשוב בעסק שלכם.
כולנו באותה סירה
נתחיל בזה שכולם, אבל כולם מרגישים היום את הירידה הזאת בהכנסה ובלקוחות, לא רק תושבי העימות ולא רק מי שחווה את המלחמה, אלא כולם. רוב העסקים גם בסופו של דבר יקבלו מענקים ופיצויים מהמדינה שתעזור להם לעבור את התקופה הזאת, אז נכון, לוקח למשרדי הממשלה זמן עד שהם מתחילים לזוז, אבל אני מאמין שלא ישאירו את העסקים לקרוס.
לעסקים שיש תזרים ויש כסף בקופה ועדיין לא השקיעו בעבר באתר האינטרנט שלהם ובקידומו, אני אומר שזה בדיוק הזמן להתחיל! אתם תוכלו לקבל מחירים הרבה יותר נוחים גם על בניית אתרים וגם על הקידום, כי גם סוכנויות הדיגיטל וגם המקדמים הפרילנסרים מבינים שכרגע כדאי לקחת כל פרוייקט גם בסכומים נמוכים יותר (כל עוד אלו לא מחירי הפסד) וכל הכנסה בתקופה הזאת היא מבורכת.
לכן יש לכם אפשרות יותר גדולה למיקוח ומחירים נוחים יותר. תוכלו לבנות אתר לעיתים אפילו בחצי מחיר מאשר מה שהייתם משלמים בתקופה רגילה.
ומה לגבי הפרסום בדיגיטל?
שוק הפרסום באינטרנט הוא שוק שגדל בצורה בלתי רגילה בשנים האחרונות, הזמינות והקלות שניתן להגיע לכל לקוח ולקוח פוטנציאלי בעלות יחסית נמוכה ממה שהיה בעבר גרם לכך שכל בעל עסק שרצה להגדיל את כמות הלקוחות שלו עבר לדיגיטל. אך גם הדיגיטל חשוף לכל מה שקורה במדינה בדיוק כמו מניות או שערי מטבעות, המצב הלאומי הוא גם חלק מהעניין. בעיתות משברים אנחנו חווים טלטלה גם באפיק הזה.
בניגוד למשבר הקורונה שם כולם נהרו לאינטרנט כי פשוט לא הייתה אופציה אחרת, אם היית רוצה לרכוש משהו או למכור משהו, היית חייב לבצע אותו אונליין, כי אנשים פשוט היו סגורים בבית במשך חודשים ארוכים. היום המצב קצת אחרת. נתחיל בזה שבימים הראשונים ובשבועיים הראשונים אנשים פשוט היו בשוק מכל מה שקרה ולא ידעו איך לעכל את המראות ואת כל מה שקרה, השוק נכנס לקיפאון מטורף, הכל פשוט נעמד. עסקים הפסיקו פרסום בטלויזיה, ברדיו, באינטרנט. הכל הופסק במיידית. פשוט כי לאף אחד לא היה ראש לכלום, כולם היו בדיכאון ובפחד.
עסקים רבים שנבהלו ממה שקורה כאשר ראו פתאום שלקוחות מפסיקים להגיע חתכו באופן מיידי את התקציב הכי חשוב בעסק שלהם – את תקציב הפרסום, במקום ללכת לחלקים אחרים בתקציב שלהם שם ניתן לקצץ בצורה יותר משמעותית ועם פחות השלכה עתידית על העסק ובכך בעצם הם גורמים לפגיעה אנושה בעסק שלהם לעתיד – ואני אסביר.
אני אחלק את אפשרויות הפרסום באינטרנט לשניים – פרסום מיידי ופרסום לטווח ארוך ומיתוג.
פרסום מיידי
כאשר אנחנו מדברים על פרסום מיידי – זה אומר פרסום מוצר או שירות באופן מיידי – זהו פרסום ממומן. אם בגוגל ואם בפייסבוק. את הפרסום הזה המלצתי לכל לקוחותי לבדוק ובמידה ואין מהפרסום הזה לפחות החזר השקעה להקפיא אותו לתקופה הקרובה ולשקול להחזירו לאט לאט ולראות איך המצב מתפתח, אני יכול להגיד שמי שהחליט כן להישאר מצא את עצמו מפרסם בתקציבים מאד נמוכים יחסית למה שהיה לפני, כיוון שהרבה עסקים הפסיקו את הפרסום, אלו שנשארו מצאו את עצמם בתחרות קטנה מאד ולכן המחירים לקליק היו נמוכים ואם אנחנו מדברים על גוגל ממומן ברוב התחומים גם אפילו לא הגיעו לסף התקציב המלא כיוון שהייתה נפילה מאד גדול בכמויות החיפושים.
הרבה לקוחות שלי קיבלו מעט מאד המרות יחסית לתקופה הקודמת, אך אם אנחנו בודקים את שיעורי ההמרה הם נשארו דיי דומה ואפילו עלו רק בתקציב הרבה יותר נמוך יותר.
ישנם כמובן לקוחות שלפרסם כרגע באופן ממומן זה לא חכם כמו עסקים שמציעים טיפולי ספא, צימרים או אירועים באזורי הדרום והצפון שהם אזורים שמוגדרים אזורי עימות, לאזורים הללו רוב הסיכויים שלא יגיעו לקוחות לעסקים בסיווגים הנ"ל, לכן במקרים שלהם אני ממליץ להפסיק את הממומן ואולי לפרסם בפייסבוק מודעת מיתוג בלבד על מנת להישאר בתודעה.
אל תצפו שהמצב הזה ימשך לאורך זמן, ההתאוששות חייבת לקרות בקרוב ואז אנחנו נתחיל לראות שוב פעם עליות מחירים בפרסום הממומן, ברגע שאנשים יצאו מההלם אז אנחנו נחזור לאט לאט לשיגרה.
פרסום לטווח ארוך ומיתוג
אפשרות הפרסום השניה היא הקידום האורגני – כאן ההמלצה הגורפת שלי לכל הלקוחות שלי ולכל העסקים, לא להפסיק! כן, אם אתם נמצאים בסוכנות או עם מקדם, אפשר אולי לבדוק איתם אפשרות של הנחה זמנית במחיר, אך לא להפסיק!!!!
קידום אורגני הוא קידום לטווח ארוך, הוא אינו קידום לטווח קצר והמטרה שלו היא לא מיידית, המטרה שלו היא למתג את העסק שלכם ברשת ולהיות במיקומים גבוהים ככל הניתן בחיפוש באינטרנט.
לקוחות רבים חושבים שבגלל שהמצב עכשיו קשה זה הזמן לחתוך גם פה, זאת אחת הטעויות הכי גדולות שהם יכולים לעשות – במקביל למלחמה אנחנו גם בזמנים של שינויים רבים בגוגל, המון עדכונים והמון דברים שמשתנים לנגד עינינו, גוגל לא מתחשבת ולא איכפת להם שיש מלחמה בישראל, הם ממשיכים לעדכן את מנוע החיפוש שלהם ואת כל מה שקשור בתחום.
חודש אוקטובר – עדכון ליבה גדול וגם חודש נובמבר נפתח עם עדכון ליבה גדול.
לקוח שיפסיק את הקידום האורגני מסתכן בזה שהאתר שלו ילך אחורה בתוצאות החיפוש וככל שילך אחורה וככל שהקפאת הקידום תהיה ארוכה יותר ככה יהיה לאותו לקוח קשה יותר לחזור למקומות שהיה לאחר שהמלחמה תסתיים – שזאת תהיה התקופה הכי קריטית לעסק ותקבע האם הוא יצליח להתאושש או לא.
לקוחות רבים עונים לעצמם בצורה הבאה – מקסימום ירד, אנחנו נפרסם באופן ממומן תקופה עד שנחזור.
בתיאוריה זאת מחשבה נכונה, אבל בפועל בעיתות משבר זאת המחשבה הכי לא נכונה והמהלך הכי לא נכון שאתם יכולים לקחת עבור העסק שלכם. בתור מי שמכיר את התחום הזה במשך שנים ועבד בו בהמון משברים שהיו בעבר, לאחר שהשוק יתאושש והמלחמה תסתיים כמוכם יהיו כל כך הרבה לקוחות שיפנו לפרסום המיידי והממומן, כולם ירצו להתאושש כמה שיותר ולהצליח להשיג כמה שיותר לקוחות וככל שיותר עסקים יפנו לפרסום הממומן התחרות תגדל וככל שהתחרות תגדל המחיר לקליק יקפוץ – משמע אתם הולכים לשלם הרבה – הרבה יותר על כל לקוח ולהילחם על כל לקוח הרבה יותר. אלו שישרדו במקרים האלו יהיו אלו שיהיו להם הרבה מאד כסף להשקיע בממומן.
ומי כן יצליח לחסוך במקרים כאלה? אלו ששמרו על הקידום האורגני שלהם גבוה, אלו שנמצאים בתוצאות החיפוש הטבעיים, כי הם לא צריכים להשקיע אקסטרה בשביל להשיג לקוחות ואם כן, אז הם יצטרכו להשקיע מחצית ממי שאינו נמצא בכלל במקומות גבוהים באורגני – תבינו – קידום אורגני שווה לכם בסופו של דבר ובסופה של המלחמה הרבה כסף שתחסכו על פרסום ממומן והרבה כסף מלקוחות שיכנסו אליכם לאתר בתקציב של ריטיינר קבוע.
אנחנו בוובקלאב מציעים מחירים מיוחדים לתקופה הקשה הזאת על מנת לעזור ולתמוך בעסקים הקטנים והבינוניים, צרו איתו קשר להצעה מתאימה לעסק ולתקציב שלכם כי רק ביחד ננצח!
אייל מזרחי
מעל עשור שאני עוסק בתחום השיווק ברשת (SEO), פריק מחשבים מתמיד, בעבר היה בבעלותי אחד מאתרי הפורומים הגדולים ביותר לנוער.
ניסיון רב בתחומים התחרותיים ביותר ובעל לא מעט נכסים אינטרנטיים.
נשוי + 3 , גר בקריות ונותן ייעוץ בתחום ה SEO וPPC.