באוגוסט 2018 גוגל ביצעו טסט ראשוני ועשו עדכון לליבה של האלגוריתם, העדכון בוצע באתרים בארה"ב ומטרתו הייתה אתרי רפואה. (משם גם מגיע השם).
העדכון הזה הביא לשינוי מטורף במיקומים בארה"ב באתרי הרפואה השונים, גוגל ראו כי טוב והחליטו שהעדכון הזה ישאר קבוע ויעבור לכל העולם.
העדכון מתבסס על דבר הנקרא Trust Rank – סמכות האתר. מילה קצת גדולה שמכניסה לתוכה המון תחומים שבסופו של דבר נותנים את מדד הסמכות הסופי בפני גוגל.
גוגל ישבו וחשבו (ובצדק) – מה קורה כאשר גולש מחפש פתרון לבעיה רפואית או מחפש רופא ונוחת על מאמר רפואי, האם הגולש יכול לסמוך על המאמר שרשום שם? האם הגולש יבצע או לא יבצע את מה שרשום במאמר ובעקבות כך יהיה אפקט ישיר על בריאותו של הגולש – לא בדיוק משחק כאשר מדברים על חיים של אנשים, העמוד הראשון בביטויים הקשורים ברפואה היה מפוצץ באתרים פרטיים ובשלל רופאים שעל רובם אף אחד לא שמע בכלל, אך הם מוקמו במקומות גבוהים בגלל שהשקיעו כספים רבים ב SEO. אז אולי האתר הרפואי היה מקום ראשון בגוגל, אבל בסופו של דבר אף אחד לא ידע או יכל להבטיח כי מה שרשום שם הוא אמת והרופא בעל האתר הוא באמת רופא (או שהמציג אינו רופא בכלל…) ומה רמת הניסיון שלו והאמינות שלו – דבר שהוא באמת בעייתי.
גוגל הגיעו למסקנה שיש צורך במדד שיקרא מדד הסמכות – TRUST.
המדד הזה בנוי
- משם המותג – כמה הוא ידוע ברשת, בעולם
- סמכות הרופא המנהל את המרפאה או האתר, הניסיון שלו, אילו מחלקות מנהל, אילו מחקרים ביצע
- המאמרים באתר מי כותב אותם? מה סמכותו בתחום ומה המקורות שנכתב בעקבותיהם.
- התייחסות הגולשים לאתר/מותג/הרופא – האם הגולשים מוצאים את האתר/הרופא/המותג כבעל סמכות בתחום.
- רמת הבאז סביב הרופא/האתר/המותג – אזכורים ברשת, ציוצים, שיתופים ולייקים ברשתות החברתיות, אזכורים בפורומים רלוונטיים.
- כמה החומרים באתר מקוריים ואיכותיים.
לאחר שהבינו שמצאו (לבינתיים) את הדרך הטובה מבחינתם להצגת התוצאות גילגלו את העדכון לכל העולם והחליטו להרחיב אותו בסוף השנה. האפקט של העדכון על אתרי הרפואה היה מטורף, אתרי בתי חולים, קופות חולים, מרפאות פרטיות נחשבות וגם אתר משרד הבריאות עפו למעלה ודחקו אחורה את כל המרפאות הקטנות הפרטיות והרופאים הפרטיים, טראפיק אורגני של אתרי רפואה נחתכו בכעד 90% !!!
בתחילת השנה בוצע עדכון נוסף לכל העולם וכאן כבר הוכנסו קטגוריות נוספות
- אתרי כספים וכלכלה (אתרים שמשפיעים על היציבות הפיננסית של הגולש), כולל אתרי קניות, אתרי בנקים ואתרים שמייעצים בהשקעות, מיסים, פנסיה, ביטוחים, רכישות דירה וכו'.
- אתרי עורכי דין ומשפט.
- בטיחות רכב
- אימוץ ילדים
- אתרי חדשות ומידע פומבי.
איך אנחנו צריכים להתייחס לעדכון הזה?
תחום הרפואה
על מנת להצליח להתחרות בתחום הרפואה יש צורך להתאים את עצמנו לעדכון הזה ועלינו לעשות זאת במהרה.
עלינו לבנות את מדד ה TRUST של האתר בהקשר לתכנים שבתוכו ולאמינות הכותבים שלו, על איך עושים את זה ארחיב בעמוד הבא.
חייב לציין, מה שאני כותב שצריך לעשות – נבדק ובוצע על אתרי רפואה ומוכח, לאחר לא מעט ניסיונות ובדיקות של כמה מקדמים וחברות קידום נחשבות כאשר אנחנו ביניהם – עשינו טסטים על אתרים בתחום שנפלו והגענו בסופו של דבר לסדר הפעולות שיש לעשות על מנת לקבל שיפורים בדירוגים – לאחר שהעדכונים ריסקו את האתרים הללו וחתכו אותם ב 90% אורגני, כאשר ביטויים שהיו במקומות 1-3 נפלו לעמודים 4-5.
לאחר שסיימנו את כל הפעולות ובניית ה trust של האתרים, קיבלנו את המיקומים חזרה ורוב המיקומים האחרים גם השתפרו , לא רק שהחזרנו את ה 90% שנעלמו לנו, עוד קיבלנו מעל 50% אקסטרה לאחר מכן.
תוכנית פעולה
- מתחילים מהבסיס של האתר – מי אנחנו? – אז כן יש לכם עמוד של מי אנחנו – בואו נרחיב אותו, מי מאחורי האתר, בעלי תפקידים שניתן לציין עם אפילו קורות חיים קצרים שלהם, רופאים מובילים והמומחיות שלהם, קצת יותר "בשר" בעמוד ה"מי אנחנו" על האנשים שנותנים את השירות או המוצר.
צריך לחשוב על הגולשים שמגיעים לאתר ולא מכירים את החברה או השירותים שלה , למה לי בתור גולש לבחור דווקא בכם? - לבנות קטגוריית מומחים – לדוגמה: רשימה של רופאים מומחים, מטפלים בסוגים שונים של רפואה, כל רשימה של בעלי תפקידים רלוונטיים לסמכות, כדאי לרשום כמה מילים עליהם, במה עוסקים, מומחיות, תארים וכל מידע ביוגרפי שרלוונטי, אפשר גם לקשר לאסמכתאות מחוץ לאתר.
- עמוד צור קשר איכותי עם טלפונים, מפת המקום והסניפים, מיילים רלוונטיים של מחלקות.
- תוכן תוכן תוכן – נצטרך להזרים תוכן לאתר, מאמרי תוכן חדשים באתר בכל חודש, המאמרים יהיו מאמרים מקצועיים בתחומים של החברה או נותן השירות, המאמרים יקושרו עם קישורים פנימיים לעמודי קידום ובנוסף יצאו מהם קישורים חיצוניים למקורות סמכותיים כמו ויקירפואה, אתרי מחקר בחו"ל או אתרים סמכותיים אחרים שמחזקים את הנאמר במאמר – הדבר נותן מדד סמכות לאותו המאמר כאשר יש גושפנקא לנאמר בתוכן.
כל מאמר יחתם בסוף על ידי שם של רופא מהרשימה שנבנה מתוך המחלקות, החתימה תבוצע על ידי תגית author עם תקציר קל על הרופא (בפועל הרופא לא חייב לכתוב את המאמר אלא רק לתת את שמו בסוף, כמובן שאם אותו רופא ירשום אותו זה יהיה הרבה יותר טוב ומקצועי. - הגדרת תקציב חיצוני לצורך מאמרי תדמית באתרים חזקים לצורך קידום ושיפור מדד ה TRUST. כתבות באתרים כמו ישראל היום, ערוץ 7, מאקו, YNET וכו'. הכתבות יהיו איכותיות אשר מדברות על השירותים שהחברה נותנת, בסוף או בתוך המאמר יהיה קישור לאתר.
- שימוש בפייסבוק על מנת להעצים את שם המותג – שימוש לצורך באז ברשת, קידום והפצת המאמרים מתוך האתר, כמו כן כדאי גם לשים קצת תקציב על פרסום ממומן בפייסבוק לכל המאמרים שנכתבים באתר, הדבר יביא לטראפיק איכותי למתעניינים בנושא וגם שיפור המותג בעיני הגולשים וגוגל.
באמצעות הפייסבוק גם נוכל להגדיל את מדד ה TRUST של האתר , ושל הרופאים שעובדים עם החברה. - שימוש בפלטפורמט יוטיוב – באמצעות סרטונים – ניהול ערוץ יוטיוב פעיל עם סרטונים שיועלו על השירותים ועל הרופאים.
- שימוש בגוגל עסקים – בניה נכונה של עמוד העסק בגוגל עסקים, אופטימיזציה נכונה לביטויים בתחום, שימוש בפלטפורמה על מנת לבצע עדכון של מידע ועדכון לקוחות (ניתן היום לפרסם מאמרים בתוך גוגל עסקים שנראים בתוך גוגל, אומנם הפרסום הזה הוא זמני לכמה ימים בלבד, אך גוגל אוהבים מאד שמשתמשים בשירותים שלהם).
- שימוש בפלטפורמות נוספות – גם כאן יש צורך בתקציב נוסף , פרסום כתבות דרך אאוטבריין, פורומים של רפואה, פרסום מאמרים בתחום באתרי רפואה נחשבים.
- אני אוסיף פה סעיף נוסף למרות שהוא לא קשור לתוכן פיזית, אבל יש לו הקשר עקיף, כתובת (דומיין) מאובטחת – כתבנו על זה בעבר וכל מי שעוסק בתחום מכיר ויודע, היום גוגל נותן עדיפות לאתרים מאובטחים בתקן SSL, לכן יש צורך באופן בסיסי להתקין SSL, חלק מהעניין של לתת סביבה מאובטחת, אמינ ומקצועית לגולש.
תחום החדשות, עורכי הדין והפיננסים
אחת מהבעיות הקשות של אתרי חדשות, פיננסים ועורכי דין שהמון תכנים הם תכנים מאתרי חדשות אחרים, החומרים המקוריים יחסית קטניםובעצם מדווחים מאתרים כמו YNET, ישראל היום וכו.
כך גם עורכי דין שמתקשים להביא תוכן מקורי איכותי שלא נמצא כבר ברשת.
יש לציין לצורך החברים עורכי הדין – לא צריך להמציא את הגלגל, מספיק שהכתיבה שלכם היא נכונה מביאה את הפרטים שצריך לגולש ומוסיפה קורטוב קטן של האישיות שלכם בכתיבה, כבר עשיתם את העבודה, אל תקחו מאמרים מהאינטרנט לרעיונות, כי ברוב המקרים אתם תמצאו כותבים את אותו הדבר לכן זה גם לא יביא שום ערך לאתר שלכם.
כן – אתם יכולים לדלות נושאים, אבל רק נושאים – את הכתיבה תעשו לבד, אתם תתפלאו איזה מאמרים יצאו לכם! השתמשו בהומור כשצריך ותחשבו בעיקר על הגולש הפשוט – אם הייתם נכנסים לאתר מה הייתם רוצים לקרוא ובאיזה סגנון – אם תמצאו את הנוסחה הזאת – אז אתם גם תוכלו להתברג גבוה.
עלינו לבנות את מדד ה TRUST של האתר בהקשר לתכנים שבתוכו ולאמינות הכותבים שלו.
תוכנית הפעולה 2 🙂
התוכנית בעצם דיי דומה למה שרשמתי למעלה לאתרי רפואה, גם כאן נצטרך לבנות מדד אמינות לאתר ולכותבים בה, הרשימה תתייחס לאתרי חדשות, אבל גם עורכי דין ותחום הפיננסים, צריכים לבנות מדד אמינות מאחורי העורך דין, מומחיותו והביוגרפיה שלו, בכספים, מי המומחה שנותן את העצות, מי מאחוריו ומה מומחיותו ותפקידו.
לגבי אתרי החדשות:
- בניית מערך של כתבים ואנשי צוות. אחד מהמדדים של הסמכות הוא מי כותב את התוכן, כאשר לתוכן יש אמא ואבא סמכותיים כך גם האתר יהיה סמכותי בעיני גוגל, מומלץ לבנות עמוד צוות של כתבים/עורכים, על כל אחד מהם לרשום קצת עליהם, מי הם, כמו פרופיל כזה, אם אפשר עם תמונה עוד יותר טוב.
במידה והם אינם עיתונאים ידועים או כותבים ידועים, יש צורך לבנות להם סמכות – דרך כתיבת חומרים מקוריים גם באתרים אחרים וקישור לעמודי פרופילים שלהם, גוגל רואה בכותב כסמכות ברגע ששם הכותב מוזכר בלא מעט מקומות, ברגע שמשתפים את התכנים שלו, ברגע שמדברים עליו ועל התכנים שלו בפורומים, רשתות חברתיות ,אתרים סמכותיים בתחום וכו' – זה המדד של גוגל לסמכות הכותב.
- לקבוע ממש לו"ז של פרסום חומרים של אותם כתבים ועיתונאים, לדאוג לתכנים מקוריים שהם יעלו ויחתמו בסוף עם שמם – (אפשרי עם תגית author).
- חלוקת הכתבים ואנשי הצוות על פי קטגוריות פרסום (ספורט/טכנולוגיה/חדשות וכו') שיהיו ממש אחראים על כל קטגוריה, בכל קטגוריה לפרסם תכנים מקוריים, כאשר החדשים ביותר והטובים ביותר יוצגו גם בעמוד הבית ומשם קישור לכתבה המקורית.
- כתבות רפואיות, כתבות שמתבססות על מקורות מסוימים (למרות שהתוכן מקורי) יקשרו בתוך התוכן למקומות אחרים באתר וגם למקורות בר סמכות חיצוניים, כגון ויקיפדיה, ויקירפואה, מחקרים, אתרי חדשות אחרים וכו.
- עמוד צור קשר איכותי עם טלפונים, מפה, מיילים של מחלקות.
- כמו שהסברתי בחלק של הרפואה, אחד מהדברים שגוגל רואה כסמכות – הם אתרים מאובטחים, אתרים מאובטחים מתחילים ב https ולא ב http , גוגל נותנים עדיפות לאתרי SSL היום.
המטרה
המטרה של גוגל – לבסס את תחום הרפואה, עורכי הדין, פיננסים והחדשות כתחום אמין ולא פרוץ כמו שהיה עד כה.
הסיכוי היום למישהו שאינו רופא או בעל סמכות רפואית אמיתית לפתוח אתר ולהגיע בקלות לעמודים הראשונים באורגני הוא קלוש.
על מנת להצליח להתברג גבוה יש צורך לבנות את הסמכות של האתר ונותוני השירות, ככל שהמותג שלך יהי חזק יותר ככה תתברג גבוה יותר.
לעיתים כדאי לפרסם מאמר תוכן איכותי באתרים אחרים נחשבים במקום לפרסם אותו באתרך כי ככל הנראה תקבל מזה ערך רב יותר – חיזוק המותג.
מטרת השינויים הנדרשים הן לבסס את אתרכם כשם דבר בתחום השירותים הרפואיים/דין/חדשות/פיננסי בגוגל, המטרה של גוגל בכל המהלך הזה הינה לגרום לאתרים בעלי סמכות להיות מדורגים גבוה, אז נכון, יש המון פרמטרים שקשורים לקידום, אבל בכל הנוגע לאתרי רפואה/ חדשות/כספים/רפואה/משפטים וכו' יש צורך במדד סמכותיות שקשור באיכות התוכן, מקוריות התוכן, סמכותיות הצוות הכותב – האם הם מומחים בתחומם ומה ידיעתם בתחום.
גוגל מעריכים – (ובאתרים אלו בצדק) כי ברגע שהאתר יהיה סמכותי, המידע בו עדכני, מעניין ומקורי, שאר הפרמטריים יגיעו גם הם – כאשר הפרמטר המודגש הוא ה"באז" סביב האתר ותכניו – קישורים למאמרים ומידע מהאתר יגיעו לאתרים אחרים.
תכניו גם ישותפו ברשתות החברתיות ובפורומים רלוונטיים, ברגע שגוגל יראה את כל המכלול הזה, הוא גם ידרג אתכם מאד גבוה, עכשיו מדובר פה בתהליך דיי ארוך ומושקע, אך הוא נדרש אם אתם מעוניינים לעשות את המקפצה הזאת שלהיות בין האתרים המובילים בתחום.
מה שבטוח – תמיד תוכלו לפתוח אתר או דף נחיתה בלי שום שום ידע מקדים ולשלם לגוגל על קידום ממומן ולהיות ראשונים 🙂
אייל מזרחי
מעל עשור שאני עוסק בתחום השיווק ברשת (SEO), פריק מחשבים מתמיד, בעבר היה בבעלותי אחד מאתרי הפורומים הגדולים ביותר לנוער.
ניסיון רב בתחומים התחרותיים ביותר ובעל לא מעט נכסים אינטרנטיים.
נשוי + 3 , גר בקריות ונותן ייעוץ בתחום ה SEO, PPC.