כתבתי בעבר על שגעון ה AI והרחבתי על מידגרני במיוחד, אך אחד מהשימושים הגדולים ביותר שצברו תאוצה בתחום ה SEO הוא כתיבת התוכן. אם בעבר היינו צריכים לשבת ולעשות מחקרים על נושא מסויים בשביל לכתוב מאמר לאתר שלנו או לחילופין לשלם לכותב או כותבת תוכן על מנת שיכתבו לנו את המאמר, היום ניתן להשתמש גם בבינה המלאכותית (AI) שתעשה זאת במקומנו.
אך לא הכל ורוד, הרבה מאד אנשים / חברות ואנשי קידום התחילו להשתמש בתוכנות הבינה המלאכותית על מנת לכתוב מאמרים, רק שהם שכחו דבר אחד, הכלים הללו אמורים לעזור לנו, הם לא אמורים להחליף אותנו לגמרי, במיוחד בכל מה שקשור לגוגל ולקידום.
איך כתיבת תוכן באמצעות AI בכלל עובד?
בשביל להבין את הבעייתיות של כתיבת תוכן ב AI צריך להבין איך היא עובדת, הבינה המלאכותית בעצם משתמשת במודלים שהיא למדה במהלך השנים ובחומרים שיש באינטרנט, כאשר מדובר בייצור של תמונות אז היא מציירת על פי מודלים שכבר קיימים, של ציירים ושל תמונות שכבר בוצעו, היא משכללת את כל הנתונים הללו ובונה תמונה על פי הבנתה את הבקשה של המשתמש.
הדבר הזה עובד בדיוק אותו הדבר גם עם התוכן – הבעייתיות פה היא גוגל.
כמו שאנחנו כבר יודעים הדבר הכי חשוב היום כשמדברים על קידום אתרים SEO הוא התוכן, גוגל אוהבים תוכן איכותי, חדש, רענן שנותן ערך לגולשים! אם אתם סתם תשתמשו בבינה המלאכותית לייצר לכם מאמרים בלי להשקיע כמה דקות במחשבה על המאמרים הללו אתם בעצם תייצרו תוכן שכבר נמצא ברשת רק שהמודלים והמערכות הללו ישכתבו אותם / ישנו אותם קצת, ככה שהתוכן לא ממש יהיה משוכפל, אבל עדיין הוא יהיה דומה לחומרים שיש ברשת – מה שאומר שערך מוסף, לא ממש תקבלו פה, אלא את אותם הדברים שכבר קיימים ברשת.
האם גוגל לא אוהבים תוכן AI ?
לא מדוייק, גוגל כבר פרסמו את דעתם על על הנושא ופרסמו קווים מנחים לשימוש בתוכן AI , בשורה התחתונה, הם לא נגד זה, הם רק נגד בשימוש בנאלי וסתמי שבעצם ייצר מאמרי ספאם ללא ערך מוסף בכלל. לוותיקים בתחום ה SEO אני יכול להזכיר שבזמן שקישורים היו אוסף של ספאם ומאמרים סתמיים רק בשביל קישור, היו תוכנות כאלה שנקראו ספינרים, הם היו לוקחים מאמר ופשוט משכתבים אותו ובעצם יוצרים לך ממאמר אחד עשרות מאמרים דומים שאיתם היו משתמשים באתרים שונים, גוגל עלתה על זה דיי מהר ומצאה דרך באלגוריתם שלה להבין שכפול של תוכן בצורה הרבה יותר יעילה. השיטה הזאת השתכללה מאד עם השנים והיום מאד קשה "לעבוד עליה" ולהשתמש בתכנים שכבר נמצאים ברשת.
אז איך בכלל משתמשים ב chatgpt לצורך כתיבה נכונה של מאמרים?
נתחיל בזה שלמי שיש את הגירסה בתשלום של chatgpt יכול להתקין כל מיני תוספים, יש המון תוספים שקשורים לתוכן וחלקם אפילו מעולים. הם עובדים קצת יותר יעיל כי הם מקבלים הנחיות ספציפיות בתוך התוסף איך לכתוב את התוכן ככה שלא יהיה משוכפל.
למי שיש את הגירסה החינמית או שלא משתמש בתוספים מסויימים, אני יכול לתת כמה הנחיות לכתיבה נכונה.
- אל תתנו למכונה נושא ושיכתוב לבד – הוא יכתוב לכם מאמר יפה, אבל רוב הסיכויים שתמצאו משהו דומה כבר ברשת – מאמר כזה הוא מאמר שלא יתרום לכם כלום ויכול אפילו להזיק לכם.
- בקשו מה chatgpt לתת לכם תת נושאים או רעיונות לכתיבה בנושא מסויים. הוא יוכל לתת לכם תת כותרות או נושאים , אתם יכולים אפילו לבקש 10 נושאים או 10 תת כותרות והוא יתן לכם הכוונה.
- אתם יכולים גם לבקש ממנו רעיונות למילות מפתח מסויימים.
- ברגע שיש לכם רעיונות, נושאים ותת כותרות תקחו את אלו שרלוונטיים אליכם, תנו לו לכתוב על כל תת נושא ועל כל כותרת, אתם יכולים לבקש ממנו גם כמה תווים או מילים אתם רוצים שיכתוב, ברגע שיהיה לכם את כל החומרים הרלוונטיים תחברו אותם באופן תחבירי הגיוני ונורמלי.
- קחו את כל החומרים הללו והתחילו לכתוב – הוסיפו טאצ' אנושי שלכם למה שנכתב, אל תקחו את כל מה שרשום שם כמובן מאליו, שכתבו את המלל, תוסיפו אליו עוד דברים, הרחיבו את הנושאים כמה שאתם יכולים אם בעצמכם או אם באמצעות עוד פקודות ל chatgpt
הנוסחה הנכונה היא שילוב של כל הדברים AI וכתיבה אנושית
אם תשלבו נכון את כל המידע שהמכונה תייצר לכם ביחד עם כתיבה אנושית, תקבלו מאמר איכותי, שיתרום לאתר שלכם – מאמר כזה יהיה נכס ויוריד לכם גם את הזמן שתעבדו עליו.
זכרו – אי אפשר לייצר תוכן אוטומטי בלי לעבור עליו, לשכתב אותו ולתת לו טאצ אנושי, אחרת אתם בעצם תייצרו עוד מאותו דבר ותאבדו את הערך שאתם רוצים לתת לאתר שלכם.
אגב, חלק מהמידע באתר הזה גם יוצר לאחרונה דרך AI, חלק יותר וחלק פחות.
מה לבחור chatgpt או bard של גוגל?
שני המערכות המובילות היום בתחום הינם chatgpt ו bard של גוגל, צאטגיפיטי התחיל ראשון והביא איתו את מהפכת ה AI , עם הזמן השתכלל והתחזק והיום יש לו מודלים הרבה יותר חזקים ומשמעותיים שהיו לו בהתחלה, גוגל הבינו את גודל התחרות והסכנה עליהם והוציאו במהרה את bard המודל שלהם לבינה מלאכותית. במי לבחור? אין לי ממש תשובה לזה, אתם יכולים להתנסות בשניהם ולהחליט מי מהם יותר נוח לכם. Bard בינתיים חינמי בכל המודלים שלהם, לעומת chatgpt שנדרש מנוי על מנת להנות מכל היתרונות שלו.
הבעיה מהצד שלי עם bard של גוגל הוא מכיוון ה SEO … אם אני משתמש בתכנים הללו לצורך קידום, אז בקו מחשבה שלי שגוגל תדע יותר בקלות אם התוכן הזה יוצר עם המודל שלה… בגלל זה קשה לי להשתחרר מהסיכון של להשתמש בתוכנה של גוגל על מנת ליצור תוכן שהיא אמורה לדרג בסופו של דבר…. את רוב התכנים אני מייצר נכון להיום דרך chatgpt.
לסיכום
יש הרבה יתרונות בבינה המלאכותית, עם ייצור של תכנים, תמונות ועוד. אבל אסור לנו ליצור תוכן על עיוור, אנחנו צריכים להפעיל איבר מאד חשוב שאין למכונה – את הראש ואת המוח, להבין מה אנחנו עושים ולהשתמש בשירות המכונה, אבל לא לתת לה לעשות את כל העבודה- במיוחד לא כשמדובר בתכנים שאמורים להיות מדורגים בגוגל, אחרת אנחנו יכולים לירות לעצמנו ברגל – תוכן לא טוב, תוכן ספאמי או משוכפל יפגע באתר שלכם!
אייל מזרחי
מעל עשור שאני עוסק בתחום השיווק ברשת (SEO), פריק מחשבים מתמיד, בעבר היה בבעלותי אחד מאתרי הפורומים הגדולים ביותר לנוער.
ניסיון רב בתחומים התחרותיים ביותר ובעל לא מעט נכסים אינטרנטיים.
נשוי + 3 , גר בקריות ונותן ייעוץ בתחום ה SEO וPPC.