מהו דומיין / שם מתחם?
דומיין או בשמו העברי – שם מתחם הוא הכתובת של האתר, קרי, מה שהגולש כותב בשורת הכתובות בדפדפן על מנת להגיע לאתר. למשל באתר שלנו שאתם כרגע קוראים – כתובת הדומיין/מתחם הינה – webclub.co.il
אומנם אנחנו בישראל, אבל נוח יותר לקרוא לזה דומיין, בגלל שזהו השם היותר נפוץ ומובן בתחום, לכן מעכשיו נשתמש בשם דומיין ולא שם מתחם, עם כל דוברי העברית הצחה הסליחה 😊
למה חשוב לבחור כתובת דומיין נכונה וטובה עבורנו?
המון בעלי עסקים נוטים לזלזל בכתובת האתר שלהם ולהתפשר עם דומיינים שלא נכונים להם, אתם צריכים להבין – כתובת האתר היא הדבר הראשון שהגולש רואה והיא אמורה לגרום לו להיכנס אליכם לאתר, בחרו כתובות המשקפות את פעילותכם, את עסקכם או את מה שהאתר מדבר עליו, נסו לקלוע כמה שיותר לכיוון הזה, ישנם כמה דגשים שהייתי רוצה להעביר לכם על מנת שתוכלו לעשות את הבחירה הנכונה בשבילכם ואם מאיזה סיבה הסתבכתם, התבלבלתם או שנשארתם עם שאלות, אתם תמיד מוזמנים ליצור איתנו קשר ונשמח לייעץ ולעזור, כמו כן אנחנו משיקים שירות חדש של איתור שם דומיין, שעליו נרחיב בהמשך, אז קדימה בואו נצלול ל 16 הטיפים לבחירת דומיין בשבילכם!
טיפ מספר 1 – הגודל כן קובע – אבל הפוך 😊
דומיין קצר הוא דומיין קליט, דומיין שהלקוחות לא צריכים להקליד הרבה הוא דומיין זהב, ככל שתצליחו לרשום דומיינים קצרים וקליטים, ככה הלקוחות שלכם יוכלו להגיע לאתר שלכם בקלות יחסית בהקלדת הכתובת וככה גם תוכלו לשלוח אותם לאתר שלכם בשיחת טלפון בקלות במקום להתחיל לאיית להם המון אותיות באנגלית… (כולם מכירים את ה B כמו במבה ו T כמו טמבל 😊)
טיפ מספר 2 – וותק – זקן זה טוב
וותק של דומיין הוא פקטור שנלקח בחשבון בקידום האתר בגוגל , ככל שיש לדומיין וותק יותר גבוה הוא נחשב אמין יותר, לכן גם אם יש לכם תכנון בעתיד לאיזה אתר, ההמלצה היא כבר למצוא את הדומיין המתאים לכם ולרשום אותו ולהחזיק אותו, גם אם זה יהיה רק עם איזה עמוד פתיחה, תנו לו להיות באוויר העולם כמה שיותר על מנת שיצבור את הוותק שלו. כמו כן, באמצעות רשמי הדומיינים או בדיקות whois רגילות ניתן לראות גם האם הדומיין נרשם בעבר ומתי – אומנם גוגל יודעים ומבינים מתי דומיין נרשם מחדש, אבל עדיין, דומיין משומש עם וותק ברוב המקרים (בדגש על ברוב המקרים) יהיה בעל ערך גבוה יותר. אכן יש יוצאים מן הכלל ונגיע אליהם בהמשך.
טיפ מספר 3 – אז מה היה פה לפני?
היסטוריה רבותיי – אחד מהדברים החשובים ביותר כאשר רוכשים דומיין – בדקו מה היה על הכתובת הזאת לפני, ישנם אתרים שגוגל לא אוהב במיוחד, כגון אתרי הימורים, פורנו, סיגריות, סמים ועוד, גם אתרים שביצעו מניפולציות על מנוע החיפוש ונחסמו או חטפו עונשים נמצאים איי שם בבית הקברות לאתרים ודומיינים, לכן חשוב מאד לראות איזה דומיין אתם רוכשים, אם תרכשו דומיין שבעבר הפר את הכללים או היה דומיין שפרסם דברים לא הולמים, אתם הולכים לאכול המון קש בניסיון שלכם להתקדם, בהמון מקרים ההשקעה לא תהיה שווה את זה, לצאת מעונשים של גוגל וכל מיני חסימות זה דבר לא פשוט, במיוחד אם עדיין יש אזכורים ברשת על האתר הישן, לכן כדאי לבדוק לפני זה מה היה על הדומיין הזה. אתר מעולה שעושה זאת הוא אתר wayback machine אתר ההיסטוריה של הרשת – שבו תוכלו להכניס כל כתובת אתר או עמוד ולראות מה היה שם לפני, האתר סורק את האינטרנט ופשוט מאחסן תמונות מסך וקוד של האתרים. שימו לב האתר הוא לא גוגל ולכן תדירות הסריקה שלו היא נמוכה מאד, לכן יש מצב שתמצאו סריקות כל חודש, או כל חודשיים, ובטח שלא סריקות של כל יום או המון פעמים בחודש, עדיין, גם סריקה אחת במשך חודשיים תיתן לכם מדד ומידע חיוני שאתם צריכים.
טיפ מספר 4 – בדיקת קישורים נכנסים
אז אם כבר דיברנו על היסטוריה – נגיע למדד מאד חשוב בתחום הקידום האורגני והוא קישורים נכנסים, ישנם כלים המאפשרים להתחקות אחר קישורים נכנסים לדומיין שאתם מעוניינים לרכוש – מדוע זה חשוב? קישורים נכנסים לדומיין הם בגדר המלצה לגוגל אודות האתר – קישורים נכנסים הם עדיין מהמדדים החשובים ביותר בקידום אתר אורגני, כמובן כל עוד בונים את המדד הזה בצורה נכונה, בניית קישורים באופן לא נכון יפגע משמעותית באתר ולכן באמצעות הכלים הללו ניתן להתחקות ולמצוא האם אתר מסויים השתמש בקישורים באופן לא נכון ובפועל ישנו סיכון גדול על הדומיין לפגיעה בדירוגים ובקבלת עונשים בשל קישורי ספאם.
דבר נוסף שניתן למצוא בקישורים הם דווקא לטובה – קישורים שנבנו נכון ונחשבים קישורים טובים שעדיין נמצאים ברשת יכולים לעזור לכם משמעותית בקידום האתר החדש שלכם! כן, במיוחד אם התחומים מאד זהים או דומים. במידע ואתם מצליחים למצוא דומיין ישן שמדבר על אותו נושא שאתם הולכים להרים עכשיו בדומיין אז תוכלו להשתמש בקישורים הללו לטובתכם, למצוא את העמודים המקושרים ולבנות את אותם כתובות על מנת להנות מן הקישורים הללו, או להפנות באמצעות הפניות 301 לכתובות החדשות שתבנו ולהנות גם כן מחלק מהכוח שיעבור אליכם.
טיפ מספר 5 – מדד סמכותיות – הנגזרת של הקישורים הנכנסים
מדד הסמכותיות של דומיין הוא מדד מאד מאד חשוב כשמדובר בקידום אתרים אורגני, הוא אולי אחד מהמדדים החשובים ביותר, ככל שאתר נחשב אמין יותר, חזק יותר, בעל תוכן איכותי ודירוגים גבוהים הוא יקבל מדד סמכות גבוה, מדד סמכות הוא מדד שנבנה על ידי המון פרמטרים, כשחלקם הגדול מדבר על איכות הקישורים הנכנסים אליו, ככל שהאתרים שמקשרים אליו חזקים יותר, ככה הם מעבירים סמכות יותר גדולה לאותו הדומיין.
אך מדד זה הוא גם מדד קצת טריקי, כיוון שישנם דומיינים שזכו במדד הסמכות שלהם בעקבות קניית קישורים מאתרים ברחבי העולם שאינם קשורים בכלל למה שיש באתר – לדוגמה ישנם מקדמים שמבצעים קידום שחור באמצעות קניית קישורים מאסיבית מאתרים ברוסיה,סין, ארה"ב ועוד, בטווח הקצר הקידום הזה יביא למדד סמכותיות גדול שיקפיץ את האתר במנוע החיפוש של גוגל, אך דיי מהר גוגל עולה על התרמית ומבינה שבוצעה פה מניפולציה ואז האתר נענש, מדד הסמכותיות שלו בד"כ לא יורד כיוון שהקישורים עדיין נמצאים באוויר ומעבירים לו סמכות, אבל הדירוגים שלו בגוגל יפגעו משמעותית ויש סיכוי מאד גדול שהוא גם יקבל ענישה אלגוריתמית או ידנית – זה גם ברוב המקרים הזמן בו הדומיין ננטש ולא מחודש יותר עד אשר מישהו אחר רוכש אותו ללא ידיעה כי הוא דומיין פגוע ונפגע בעצמו.
טיפ מספר 6 – מילות מפתח בכתובת
בעבר היה נהוג לדחוף מילות מפתח בכל דרך אפשרית באתר על מנת לדרג אותו במילות המפתח הללו, היו דוחפים את המילים הללו בתוכן, בכותרות, בתיאורים, בקודים מאחורי האתר וכן, גם בדומיינים, בעבר הייתה לזה משמעות וגוגל נתן לדומיינים כאלה עדיפויות, היום אין איזה הוכחה שהדבר עובד, אני מניח שיש כמה נקודות זכות אם אתם מצליחים איכשהו לשלב את הביטוי שלכם בדומיין, אבל לדעתי הנקודות הללו היום זניחות בהתחשב במדדים האחרים ולכן לא הייתי משקיע בזה יותר מדיי מחשבה או זמן.
טיפ מספר 7 – סיומות הדומיין, האם זה משנה?
לכל דומיין ישנו סיומת, הסיומות הללו בעלי משמעות, למשל דומיין co.il מדבר על אתרים בישראל, סיומות com על אתרים בארה"ב , סיומות biz לאתרים עסקיים, org לארגונים ו gov לממשלתיים ועוד ועוד, האם זה באמת משנה? תראו, סיומות ממשלתיים כן, זה משנה, השאר לא כל כך, אני חושב שיש לזה יותר יתרון מוראלי ובטחון מאשר משהו אחר, למשל אם אני בישראל אני מבחינה הגיונית הייתי רוצה להיכנס לאתר co.il אבל מבחינת הקידום, אין שום בעיה לקדם אתר שנמצא בישראל על סיומת com, מדוע אנשים רוכשים סיומות com אם הם נמצאים בישראל? כי לפעמים הדומיין שהם רוצים תפוס בישראל אבל זמין ב com או net ולפעמים גם קשור בזה אלמנט כספי, בד"כ המחירים פה בארץ גבוהים משמעותית מהרשמים בחו"ל ואפשר למצוא דומיינים במחירים נמוכים בעשרות שקלים מהמחירים בארץ.
טיפ מספר 8 – שמות מותג – המותג שלך או של מישהו אחר? – היזהרו מהפרת זכויות יוצרים
אחד מהדברים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים דומיין הם שמות מותגים או מוצרים שיש עליהם פטנטים או זכויות יוצרים, לדוגמה, נניח ואני אמצא את הדומיין cocacola.co.il פנוי… מן הסתם יש בעיה עם הדומיין הזה ויש מצב מאד גדול שבאיזה שלב אני אקבל בקשה מחברת קוקה קולה להעביר לידם את הדומיין וכן, הם לא חייבים לעשות יותר מדיי, הם פותחים בקשה באיגוד האינטרנט הישראלי ומקבלים לידם את הדומיין שלכם – קחו את זה בחשבון.
כמו כן, שימוש בשמות של עסקים אחרים ומותגים אחרים – יכולים לחשוף אתכם לתביעות משפטיות על הפרת זכויות יוצרים ושימוש בשמות מותג לצורך הטעיה, לא הייתי נכנס לזה.
טיפ מספר 9 – לשלב את שם העסק, המוצר בדומיין
אם יש לכם אפשרות לרכוש דומיין שכולל את שם העסק שלכם או המותג – אני ממליץ על זה בחום, שימוש בשם העסק יתן בוסט למיתוג העסק ושם המותג, יהיה קל יותר לגולשים למצוא את האתר שלכם ולהגיע אליו לדוגמה- האתר שלנו מכיל את השם המותג בכתובת – וובקלאב. (webclub)
אגב, יש לי גם שם דומיין שרכשתי שמכיל את שמי המלא – eyalmizrahi.co.il – מאותה הסיבה – מיתוג.
טיפ מספר 10 – דבר עברית! אז זהו… שעדיף באנגלית
אני מקדם אתרים המון שנים, המלצה מאד חמה שאני יכול להמליץ לכם שנכתבה בדם – תבחרו בדומיינים באנגלית ולא בעברית, כתובות בעברית יעשו לכם המון בעיות בהמשך, גוגל קוראים אותם כתווים מקודדים ולכן כאשר תעתיקו את הדומיין מהכתובת תקבלו רצף של אותיות ומספרים שלא אומר כלום, כמו כן תמיד תהיה הבעיה של הנקודות אחרי הדומיין כאשר נמצאים באנגלית ופתאום זה ירשום לכם את זה בהתחלה ולא תגיעו לכלום, תמנעו מזה, עושה בעיות גם בקידום בהמון דברים שקשורים לקוד.
טיפ מספר 11 – מקפים ומספרים – אפשרי אבל לא בכל מצב
אני לא חסיד של מספרים ומקפים בדומיינים, אבל אני לא יכול להגיד שזה מזיק מבחינת קידום אתרים, לא מצאתי שום בעיה עם אתרים עם מקפים או מספרים בכתובות. המקפים בד"כ באים לעזרה כאשר מדובר בדומיין עם מעל מילה אחת כדי להפריד בין המילים – לדעתי זה נראה יותר טוב מדומיין שבו המילים צמודות, כרגיל, זה לא שחור או לבן, זה תלוי גם במילים עצמם ובנראות שלהם כדומיין, לעיתים מבחינה ויזואלית יראה לכם יותר יפה הכתובת עם מקף ולעיתים בלי, זה עניין אינדיבידואלי ולדעתי אתם תוכלו להחליט על זה בעצמכם. כאשר מדובר במספרים, אז אחד המספרים הנפוצים בכתובות דומיין הוא מספר 4, שבעצם מייצג את המילה for , זאת אומרת , all4you , one4all וכו'. גם פה אין איזה הגבלה, מה שכן לא הייתי ממליץ על כתובת שכולה מספרים יכול מאד לבלבל את הלקוחות.
טיפ מספר 12 – מהרו לפני שיגמר!
כן זאת לא קלישאה, מצאתם דומיין קליט וטוב? לפעמים עדיף לרכוש אותו מהר לפני שעושים את הבדיקות הנדרשות, למה? כי מאד קשה למצוא דומיינים קליטים וטובים היום – הם נחטפים! ולמצוא דומיינים פנויים טובים זה לא קל בכלל והם לא עולים כל כך הרבה, אפשר לרכוש דומיין בסכומים שנעים בין 70 ל 120 ₪ לשנה שזהו מחיר סביר לרכישה מהירה של כתובת האתר וביצוע הבדיקות הנדרשות לאחר מכן, מקסימום הפסדתם 100 שקל.
טיפ מספר 13 – היכן לרשום אותו?
יש לא מעט רשמי דומיינים בארץ והמחירים שונים מאחד לשני, בין הוותיקים בתחום תמצאו את דומיין דה נט, לייב דיאנס ובוקס. תבחרו את המתאים לכם, אני יכול להגיד בחום שאם אתם משתמשים חדשים שצריכים לא מעט עזרה, תבדקו לפני, תעשו סקר שוק ותשאלו בקבוצות פייסבוק, בפורומים, תקחו את החברה שנותנת בעיניכם את השירות הטוב ביותר כי אתם תצטרכו את עזרתם, באם אתם משתמשים משופשפים שלא צריכים עזרה או תמיכה, לכו על מי שנותן את המחיר הטוב ביותר.
טיפ מספר 14 – רישום הפרטים האמיתיים
לעיתים אנשים מחליטים לרשום את הדומיין שלהם על שמות פקטיביים או שקריים, אני לא ממליץ על זה, דומיין שרשום באופן פקטיבי או שקרי, כאשר המייל לא נכון, או הטלפון – חושף את הדומיין הזה לביטול, זאת אומרת שיכולים לקחת לכם את הדומיין בקלות על הפרת מדיניות רכישת הדומיין, קחו את זה בחשבון – מי שאין לו מה להסתיר משתמש בפרטים האמיתיים שלו, אם אתם הולכים להפעיל אתר חוקי ולגיטימי – אין סיבה שתחששו לרשום את הפרטים האמיתיים שלכם.
טיפ מספר 15 – תקופת הרכישה
תקופת המינימום לרכישת דומיין היא שנה, אבל ניתן לרכוש דומיינים לתקופות יותר ארוכות, אחת הסיבות לרכישה של דומיין לתקופה ארוכה – כדי לא לשכוח לחדש אותו לאחר שנה, אבל יש עוד סיבה והיא גוגל – גוגל לוקחים בחשבון שדומיין שנרכש לטווח ארוך הוא בד"כ אתר עם תכנון לטווח ארוך ולא איזה אתר תשתית למניפולציות – כאמור זאת הנחה מסוימת, אבל לא משהו שהוא מוכח.
טיפ מספר 16 – חידוש הדומיין – שימו לכם תזכורות ותדאגו שהמספר טלפון והמייל שלכם מעודכנים בפרטים
בהמשך לסעיף רישום הפרטים האמיתיים, אחת מהסיבות שכדאי לשים שם כתובת מייל וטלפון נכונים הם זמני החידוש, לא כולם זוכרים שהם צריכים לחדש את הדומיין והתזכורות לכך בד"כ מתבצעות במייל או בהודעת אסמס. זכרו, דומיין שלא חודש בסופו של דבר יתפנה ומישהו אחר יכול לרכוש אותו, לכן במידה ואתם שוכחים לחדשו, כל מה שעמלתם עליו באתר שלכם יכול ללכת לטמיון.
פספסתם את החידוש? לא נורא, כל עוד אתם מחדשים אותו בטווח סביר שזה אומר – עד חודשיים בערך. רשמי הדומיינים מבינים שלעיתים אנשים שוכחים לחדש ולכן נותנים זמן סביר, הזמן הזה הוא לא חקוק באבן ולפעמים דומיינים משתחררים לאחר חודשיים, לאחר חודשיים וחצי וכו – מה שכן הם לא מתפנים באותו הרגע שמגיע זמן החידוש. בתחלה לא תראו שום שינוי, אך לאחר קצת זמן תתחילו לראות שהאתר לפעמים לא באוויר, זוהי התרעה כזאת אוטומטית לפני הורדה לגמרי של הדומיין ושחררו לרכישה מחדש.
סיכום
לסיכום – בחירת דומיין היא מלאכת מחשבת שיכולה להשפיע מאד על תהליך הקידום האורגני של האתר והמותג שלכם, לכן לא הייתי ממליץ להקל ראש בבחירת הדומיין, לפעמים יש לבחירה כזאת השלכות הרסניות להמשך או השלכות טובות ואיכותיות שיכולות לעזור, כדאי מאד למצות את כל הכלים האפשריים וללמוד כמה שיותר על הדומיין לפני רכישה (או אחרי הרכישה במידה ואתם ממהרים לרכוש אותו כדי שלא יחטפו אותו).
לא כל כך סגורים עדיין מה אתם צריכים לעשות ולבדוק? אנחנו כאן בשבילכם במידה ויש לכם עדיין שאלות או אתם צריכים עזרה.
אגב – יש לנו שירות מעולה של איתור דומיינים איכותיים – מה זה אומר? אנחנו מחפשים עבורכם דומיין איכותי וחזק בתחומים שאתם אומרים לנו שאתם מעוניינים לבנות עליו אתר. אם זה מעניין אתכם, תצרו קשר, נשמח להתחיל עבורכם בחיפושים 😊
אייל מזרחי
מעל עשור שאני עוסק בתחום השיווק ברשת (SEO), פריק מחשבים מתמיד, בעבר היה בבעלותי אחד מאתרי הפורומים הגדולים ביותר לנוער.
ניסיון רב בתחומים התחרותיים ביותר ובעל לא מעט נכסים אינטרנטיים.
נשוי + 3 , גר בקריות ונותן ייעוץ בתחום ה SEO וPPC.