אחד מהנושאים שבעלי אתרים ומקדמים נוהגים לא לשים עליו דגש הינו אחד הדברים הבסיסיים כשמדובר באתר אינטרנט ובקידומו – השרת.
השרת הוא המקום שבו האתר מאוחסן, אליו מגיעים כל הגולשים שמחפשים את אתרכם, נהוג לחשוב שהוא רק מקום אירוח כגון חדר בבית או בית בשכונה, אבל כמו בדירות, גם בשרתים, יש חשיבות לעיתים גם מכרעת היכן החדר או הבית ממוקמים.
החלטה חשובה
מזל טוב, בניתם אתר והחלטתם לקדם אותו, עם חברת קידום אתרים או לבד, זה עדיין לא משנה, יש לכם החלטה מאד חשובה לעשות לפני, היכן לאחסן את האתר.
כל אתר אינטרנט צריך להיות מאוחסן על שרת על מנת שיוכלו לגשת אליו דרך האינטרנט, שרת הינו מחשב שיושב בחדר שרתים ומחובר לרשת הגדולה, ככל שהמחשב יותר חזק כך השרת שלכם יוכל להחזיק יותר אתרים ויוכל לספק מהירות יותר גבוהה, נרחיב על זה בהמשך.
ישנם ארבע אפשרויות בחירה כאשר אתם פונים לרכוש/להשכיר שרת/מקום אחסון.
חבילת אירוח אתר
כמובן שאם יש לכם אתר אחד אתם לא ישר רצים לרכוש שרת (אלא אם יש לכם איזה אתר גדול ומסועף כמו יד 2).
ניתן בקלות לשכור נפח אחסון מתוך שרת קיים לצורך אירוח האתר שלכם, לפי כמות המקום והתעבורה שתצטרכו כך יתומחר השירות, היום כשמדובר באחסון של אתר תדמית אז המחירים נעים סביב כמה עשרות שקלים לחודש בלבד.
השפעות חבילת האירוח על האתר שלכם
חשוב לדעת, כאשר אתם רוכשים נפח אחסון מתוך שרת קיים, אתם בעצם חולקים מקום עם עוד אנשים כמותכם ואתרים אחרים, כאילו רכשתם דירה בבניין מגורים, אתם לא נמצאים בבניין לבד, זהו לא בית פרטי, יש לכם שכנים וכאן מגיעה ההשפעה הישירה על האתר שלכם ועל הקידום.
ככל שיש יותר אתרים בשרת בו אתם מאוחסנים, כך המשאבים שלו גם מתחלקים, לכל שרת יש כמות זיכרון, מהירות מעבדים ונפח אחסון בדיסק הקשיח, את כל אלו אתם חולקים עם מספר האתרים שיהיו בשרת, מבחינת מהירות לפעמים לא תרגישו בזאת, אבל לעיתים האיטיות תהיה קריטית להמשך.
מבחינת גוגל למהירות האתר חשיבות רבה, כמובן שקוד האתר הוא פקטור מאד חשוב כשמדובר במהירות האתר, אך גם לשרת יש תפקיד מאד חשוב פה, גוגל השיקו את בדיקת המהירות לאתרים שלהם שנקרא page speed , באמצעות הכלי הזה תוכלו לראות את הבעיות שקשורות במהירות באתר שלכם ולקבל על האתר ניקוד, בין שאר הנושאים שהכלי בודק הינו גם תפעול השרת, מהירות השרת ופונקציות מסוימות שיש עליו.
דבר נוסף שיש לקחת בחשבון כאשר מדובר בשרת משותף הוא השכנים, כמו שלפני שתרכשו בית או דירה בשכונה מסוימת, תעשו שיעורי בית ותבדקו את השכונה, מי השכנים, האם השכונה טובה או בעייתית, כך גם כשמדובר בשרתים משותפים, ידוע שגוגל לא אוהבת אתרי הימורים, אתרי סקס וכדומה, שכנות בסביבה כזאת יכולה להזיק לאתרכם מבחינת קידום גם אם אתם לא קשורים לתחום ואתם בעצם חברה לשמאות או לעריכת דין, עצם זה שיש לכם את אותה כתובת האייפי של השרת כמו לאתר סקס, אתם יכולים להינזק, גוגל מסמן כתובות אייפי בעיתיות של אתרים כאלו, או אתרים בעלי וירוסים (יכול להיות אתרים שהותקפו ונשתלו שם וירוסים).
בעיה נוספת שיכולה לעיתים לצוף כשמדובר בשרתים שיתופיים היא בעיית דואר אלקטרוני, כאשר אתם משתמשים בכתובות הדואר של אתרכם קרי כתובת הדומיין, אתם בעצם משתמשים בשרתים של חברת האחסון שהאתר שלכם מתארח בהם, כאשר אתם על שרת שיתופי כל מי שמתארח על השרת משתמש באותם שרתי דואר.
לעיתים חלק מהמשתמשים מנסים לעשות פרסום דרך דואר אלקטרוני, מפיצים דואר בכמויות מסחריות ודואר זבל, דבר שיכול לפעמים לחסום את כתובות האייפי הללו משליחת דואר לחברות מסוימות או לשירותים מסוימים (כגון גימייל, יאהו מייל וכו), סימון כתובת אייפי ככתובת ששולחת דואר זבל הינו בעייתי ולפעמים לוקח זמן לאתר זאת, בינתיים כל המיילים שתשלחו יגיעו לתיקיית הספאם של הנמענים שלכם ולא תדעו על כך בכלל.
פתרונות לבעיות חבילת האירוח
הפתרונות לבעיות שכרגע מנינו הינם לרכוש כתובת אייפי ייעודית, לעבוד שרת או לרכוש שרת ייעוד עליו נרחיב בהמשך.
לבדיקת השכנים ברשת תוכלו להיעזר באתרים ברשת, לצורך כך תצטרכו את כתובת האייפי של השרת – תוכלו להשיגה
את האייפי תכניסו לאחד מהאתרים שבודקים שכנים ותוכלו לראות מי על אותה הכתובת:
https://www.ipneighbour.com/
http://www.my-ip-neighbors.com/
חבילת הריסיילר
אופציה נוספת שיש לכם כשמדובר באחסון אתר הינו אופציית הריסיילר, ריסיילר הינו רכישת נפח אחסון מאד גדול בשרת קיים עם אפשרות ניהול של אותו הנפח לצורך חבילות אחסון יותר קטנות, ניהול משתמשים ועוד, הדבר טוב לחברות אחסון קטנות שמעוניינות להתחיל למכור חבילות אירוח ולא רוצות או לא יכולות להשקיע כסף בקניית שרת פרטי, את החבילות הקטנות הם משווקים ומוכרים הלאה לרווח כספי.
השפעות חבילת הריסיילר על האתר שלכם
ריסיילר טוב גם למשתמשים בעלי הרבה אתרים שרוצים לשים את הכל במקום אחד ותחת ניהול אחד.
לריסיילר הרבה יתרונות לעומת האחסון הרגיל, כמו ניהול משתמשים, ניהול נפחי אחסון דרך חבילות, ניהול דואר אלקטרוני, מסדי נתונים ועוד, אך החסרונות הן אותם חסרונות שיש באחסון השיתופי, כיוון שבריסיילר שוב פעם אומנם רוכש נפח אחסון משמעותי, אך עדיין ישנו נפח אחסון לא מבוטל שלא בבעלותך ואתה צריך לדעת מי מתארח שם, כיוון שכל החסרונות והסכנות שמנינו באחסון השיתופי תקפים גם כאן – לא לשכוח – ריסיילר הינו גם אחסון שיתופי, אומנם אתה יכול לדעת מי מתארח בריסיילר שלך, אבל מי מתארח על הריסיילר של לקוחות שקנו את השירות בדיוק כמוך באותו השרת? כדאי לדעת.
גם באופציית אחסון זאת אנחנו נמליץ על כתובת אייפי ייעודית, מעבר לכך, במידה ואתם מאחסנים כמה אתרים שלכם על האחסון הזה ואתם מעוניינים לקשר ביניהם (דרך החלפות קישורים לדוגמה), כדאי לרכוש לכל האתרים הללו כתובות אייפי משלהם לצורך הקידום כדי לקבל אפקט יותר טוב, למרות שגוגל הצהירו שקישורים בין אתרים מועטים הקשורים בתחום ניתן לקשר (כל עוד מדובר בכמות קטנה) – עדיין אנחנו יודעים שמעבר לדומיינים גוגל נותנים משקל גם לכתובות אייפי שונות שמקשרים לאתרכם.
להלן סרטון היוטיוב של מאט קאטס שמדבר על קישורים בין אתרים באותה בעלות:
עד כאן מנינו את אפשרויות האירוח השיתופי, אירוח שיתופי הינו פתרון אחסון זול לאתרים, בין אם יש לך אתר אחד או רשת אתרים וגם אם אתם מעוניינים למכור חבילות ללקוחות, עדיין החסרונות של המוצרים הללו הן אותם חסרונות והיתרונות הן בעיקר כספיות (מוצר זול), נבחן עכשיו את האפשרויות היותר יקרות ונראה את ההבדל ביניהם.
השרת הווירטואלי.
השרת הווירטואלי כשמו כן הוא, וירטואלי, קיים שרת אחד, בדרך כלל חזק באופן משמעותי שעליו מותקנים כמה מערכות הפעלה (לדוגמה דרך תוכנת VMware), השרתים הווירטואליים אומנם משתמשים במשאבים של המחשב הראשי, אך לכל שרת כזה מוקצה חלק מהמשאבים והחלק הזה רק שלו, לדוגמה אם לשרת יש 10 גיגה זיכרון ומקצים 2 גיגה לשרת הווירטואלי שלנו, אז יהיה לנו 2 גיגה זיכרון רק שלנו שלא נתחלק איתם עם אף אחד אחר.
כמובן כך גם לשאר המשאבים כגון שטח האחסון.
בפועל אתם מנהלים שרת משל עצמכם, רק שהוא יושב על מחשב אחד שמחולק לכמה מערכות הפעלה.
לכל שרת וירטואלי גם מערכת ניהול קבצים משל עצמו וכמובן כתובת אייפי שלו כך שלא תצטרכו לדאוג מהשכנים, אתם קובעים מי יהיה בשכונה שלכם.
יתרון משמעותי נוסף של השרת הווירטואלי הינו חיסכון כספי אל מול השרת הייעודי, חסכון של כמה מאות שקלים בחודש – בהחלט משמעותי.
החסרונות – מהירות יחסית נמוכה מייעודי, חלוקת המשאבים בין השרתים הווירטואליים גורמת בעקרון לכך שבסופו של דבר יהיה לכם שרת בסיסי עם משאבים קטנים מאד (אלא אם תוסיפו תשלום ותשדרגו).
הגענו לאפשרות האחרונה שלנו ובעצם האפשרות הכי יוקרתית – שרת ייעודי.
שרת ייעודי
שרת ייעודי הינו שרת שהוא רק שלכם, יכול להיות בבעלותכם או דרך שכירות, אבל רק אתם יושבים עליו, רק אתם מנהלים אותו וכל המשאבים שלו שייכים לכם.
כמובן שזהו המצב האולטימטיבי, אין בעיית שכנים, אין בעיית משאבים ובמידה ויש ניתן לשדרג לעוד זיכרון, עוד נפח אחסון וכו'. אם יש לכם אייפי משלכם ותוכלו גם לרכוש ולהקצות אייפים שונים לשאר האתרים שיהיו לכם באחסון.
החיסרון היחידי (כמובן יש כאלו שזה לא חסרון בשבילם) , הוא הכסף, מדובר בתענוג שיעלה לכם אלפי שקלים בחודש במידה ותשכירו שרת ייעודי טוב.
כמובן שניתן לרכוש בעלות חד פעמית ולשים אותו באחת מחוות השרתים בארץ, אבל אז תצטרכו לתחזק אותו עצמאית ולטפל בתקלות כאשר הן קורות, לכן אם אתם לא מבינים גדולים בנושא זה לא מומלץ וכדאי להשתמש בשירותי חברות ייעודיות לתחום.
חו"ל או בארץ?
אז אחרי שסקרנו את האפשרויות העומדות בפניכם נשארה עוד שאלה אחת, שרת בחו"ל או שרת בארץ? כמו שאתם מכירים את יוקר המחייה בארץ, המצב בשוק השרתים לא שונה, שירותי האחסון בחו"ל זולים משמעותית מאלו שבארץ, היום אתם יכולים לקנות נפח אחסון ללא הגבלה בדולרים בודדים באתרים נבחרים בחו"ל והחיסכון הכספי לעומת הארץ יכול להגיע לעשרות עד מאות שקלים בחודש.
ברוב המקרים החיסכון הכספי הזה שהוא באמת משמעותי, גורם לאנשים רבים לרכוש אחסונים בחו"ל בלי לחשוב על הפרמטרים החשובים של הקידום ובועטים לעצמם בדלי.
אני ארשום את זה באופן חד משמעי – אם לקוחות היעד שלכם בחו"ל, אם השירותים שאתם נותנים הם בחו"ל ואם הגולשים שלכם באים מחו"ל – תרכשו אחסון בחו"ל, שרתים בחו"ל ושירותי אתרים בחו"ל, עדיף במדינה שאתם נותנים שירותים, חלק מהמדינות זולות משמעותית מישראל, הגולשים שבחו"ל יקבלו מהירות סבירה לאתר שלכם (יותר מהירה מאשר להגיע לשרתים בארץ) ותחסכו כסף משמעותי.
אך אם גולשי היעד שלכם בישראל, אל תרכשו אחסון או שרת בחו"ל! זמן התגובה לשרת בחו"ל מהארץ גבוה באופן משמעותי מזמן התגובה של שרת בארץ וכמו שכבר סקרנו במהלך המאמר מהירות תגובת השרת הינו פקטור משמעותי בקידום האתר ובחוויית הגלישה של הגולשים, הרי לא תרצו שגולש יחכה עד שהדף של האתר יועיל להגיע אליו מהשרת בארה"ב או מברזיל או מכל מקום אחר בחו"ל כאשר הוא יכול להגיע במהירות מתל אביב, חיפה או כל מקום אחר בארץ בו יהיה ממוקם השרת.
סיכום
לדעתי היתרונות שיש לשרת ייעודי לחברות קידום אתרים או לבעלי רשתות אתרים עולות על חסרון הכסף, כאשר מדובר באתרים שאמורים להביא לכם רווח כספי, כדאי להשקיע בבסיס שלהם.
במידה ומדובר באתר תדמית רגיל אחד או בניסיון לפתוח סוג של חברת אחסון, או לאחסן כמה אתרים פרטיים, ניתן לחסוך המון כסף באמצעות השרתים השיתופיים, כמובן לאחר ביצוע הבדיקות הנדרשות כמו שלמדנו כאן.
לחברות קטנות הייתי ממליץ ללכת בשלב הראשוני על שרת וירטואלי ועם הזמן כאשר מתחילים להתווסף אתרים ולקוחות לעבור לשרת ייעודי , מתי אתם שואלים? אתם כבר תרגישו לבד, התלונות יתחילו להגיע, האיטיות תורגש ואתם תבינו שאין ברירה.
אם מהות העסק שלכם הוא עם לקוחות מחו"ל כדאי לחשוב על לרכוש/לשכור שרת בחו"ל העלויות יהיו פחותות משמעותיות, אך אם המטרה שלכם הינם גולשים בארץ, כדאי להתמקד בשרתים בארץ, בשל מהירות התגובה של השרת לגולשים מישראל, אשר יש לה השפעה ישירה על קידום האתר בגוגל ועל חווית הגולשים באתר.
אם אתם עדיין לא בטוחים, או שיש לכם שאלות, אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ונשמח לענות לכם על כל שאלה בנושא ובתחומים אחרים.
אייל מזרחי
מעל עשור שאני עוסק בתחום השיווק ברשת (SEO), פריק מחשבים מתמיד, בעבר היה בבעלותי אחד מאתרי הפורומים הגדולים ביותר לנוער.
ניסיון רב בתחומים התחרותיים ביותר ובעל לא מעט נכסים אינטרנטיים.
נשוי + 3 , גר בקריות ונותן ייעוץ בתחום ה SEO, PPC.