קצת היסטוריה: מרשתת – האינטרנט

כמה מילים על תולדות האינטרנט עד ימינו אנו. לא, לא עבר זמן רב אך נראה שהרבה הספקנו…. זמן אינטרנט כנראה מהיר יותר….האבולוציה השתנתה מהר מאוד והעולם הגלובלי שלנו נעשה קטן יותר מקצה לקצה.

WWW בראשי תיבות World Wide Web – בתרגום חופשי "רשת כלל עולמית", על פי ויקיפדיה, המינוח של האקדמיה ללשון העברית שלנו WWW נקרא גם: "המארג הכלל עולמי".

תחילתה של רשת האינטרנט היה בכלל בסוף שנות ה 60 – כאשר המטרה העיקרית היתה בכלל לבחון העברת מסרים ממקום למקום במקרה של מלחמה גרעינית (כן, לפעמים יוצא משהו טוב ממלחמה).

פול ברן הוא שמו של החוקר אשר יישם פעולה זו והוא נחשב לאחד ממיסדי הרעיון. המסר הועבר כפי שהוא מועבר כיום, תקשורת נתונים שנקראת "מיתוג מנות" ב 1969.

מי שלקח את זה צעד אחד נוסף לעבר מה שנקרא בימינו "מרשתת" – הם הצבא האמריקאי (כן, שוב מלחמה היא הדבר לפיתוח טכנולוגיות שיש להם מעלה חיובית), תשתית שהתבסס עליו הצבא האמריקאי נקרא ARPANet ולימים הוחלפה תשתית זו למה שהאינטרנט מבוסס כיום – פרוטוקל TCP/IP .

WWW - World Wide Web

הפריצה הגדולה של האינטרנט היתה בשנות ה 90 – אז השינוי היה מהיר והשאר היסטוריה כפי שנאמר. היום אפשר להגיד שהאינטרנט זה גוגל וגוגל הוא האינטרנט.

גוגל – Google:

מי לא מכיר את חברת הענק – גוגל. עד לא מזמן זה היה השם שכלל בתוכו מספר רב של תחומים. בעקבות כך שינתה גוגל את המבנה התפעולי ההיררכי שלה וחברת האב, מאז אוגוסט 2015 , נקראת "אלפבית".

כך תוכל "אלפבית" לכלול תחתיה בין היתר את "גוגל" ונושאים שגוגל עסקה בהם שלא היו קשורים קשר ישיר למנוע החיפוש – מה שערבב בין תחומים רבים וגרם גם מבחינה עסקית (השקעות בבורסה) לחוסר אחידות.

גוגל ( Google ) החלה את דרכה כבר בסוף המאה הקודמת בשנת 1998 על ידי לארי פייג' וסרגיי ברין ובשנת 2004 עברה לחברה ציבורית.

לארי פייג' תיאר פעם שמנוע החיפוש המוביל בעולם "מבין בדיוק למה אתה מתכוון ומחזיר לך בדיוק את מה שאתה רוצה" גוגל כידוע גם אחראיים לדפדפן Chrome (שהחליף את הדפדפן Explorer כדפדפן ברירת מחדל של לקוחות רבים), דפדפן שפועל לטובת תוצאות רלוונטיות יותר עבור משתמש הקצה בתוצאות החיפוש של גוגל. הדפדפן למשל יודע לזהות את המיקום הגאוגרפי של המשתמש ועל ידי זה להציג עבורו את תוצאות החיפוש הנכונות עבור האיזור הגיאוגרפי בו הוא שוהה. הדפדפן גם לומד הרגלי גלישה של המשתמש וגם מציג עבורו פרסומות למיניהן.

גוגל מתיימרים גם לתת לגולשים שלהם את התוצאות הטובות ביותר עבורן הן מבחינת חווית הגלישה (זמן טעינה של האתר, התאמה למכשירים סלולאריים, ניווט באתר וכו') והם אכן מנוע החיפוש מספר 1.

Google

כמה דברים שגוגל מעידים על עצמם – ובכך מרמזים לנו איך לנהוג:

  • "אם תתמקדו במשתמש, כל השאר יבוא מעצמו" – הרעיון הוא שהלקוח הוא במרכז הענינים. לתת את חווית הגלישה האולטימטיבית והנכונה עבור שאילתת חיפוש מסויימת.
  • גוגל מציינים בגאווה שהם מתמקדים בלהיות טובים בדבר אחד – אבל ממש טובים!מדובר כמובן באיתור מידע ברשת – כל יום השרתים של גוגל (כאשר מדובר בסביבות של כ מליון שרתי אירוח), מטפלים בכמיליארד שאילתות חיפוש!
  • מהירות התגובה לשאילתא של גולש מתייעלת כל הזמן – גוגל טוענים שהם מפתיעים את עצמם פעמים רבות מהיכולות שלהם והם קבעו לעצמם מטרה זו והם ממשיכים לשיפור תמידי.
  • חלק ממדד הרלוונטיות על פי גוגל הוא המלצות של אתרים אחרים לאתר מסויים – או במילים אחרות = קישורים. קישור נחשב להמלצה שאתר אחר ממליץ על מידע במקום אחר. גוגל מבחינתם מעריכים את מידת ערך העמוד/אתר הממליץ ועל פי זה מעלה בדירוג אתרים מומלצים. קיימים למעלה מ 200 סיגמנטים וטכניקות מהם משתמש האלגוריתם של גוגל והוא למעשה קובע את "חוזק" האתר המקשר.
  • תוכן – ערך זה הוא בין הפרמטרים החשובים שגוגל מסתכלים עליו – למעשה זה הערך המוסף שהאתר שלכם נותן לגולשים שלו. יש אמרה בעולם קידום האתרים שאומרת: "התוכן הוא המלך" (לחצו לקריאה במאמר ממוקד לנושא זה).
  • Android – היא מערכת ההפעלה לפלפונים סלולארים מבית גוגל. זהו למעשה פיתרון שגוגל מציעים ללקוחות שלהם על מנת שהם יוכלו להסתובב בכל מקום בעולם ולקבל את המידע ישר לתוך הכיס באמצעות דפדפן Chrome או דואר אלקטרוני באמצעות תוכנת הדואר Gmail – כן, כידוע גם היא של גוגל.
  • גוגל רוצים שאתם תרוויחו כסף בזכות תוכנית השותפים שלהם AdSense – הם מבטיחים לתת את השירות הטוב ביותר והלא פוגעני עבור הלקוחות שלה.
    כידוע גוגל הוא עסק לכל דבר, גוגל עוסקים בלא מעט תחומים בעולמינו: מנוע חיפוש, מערכות הפעלה, מכונית ללא נהג, חלל וכו' – 98% מסך כל הרווחים של החברה הוא מ"קידום ממומן" AdWords – זהו נתון מדהים – החברה מרוויחה מליארדים של דולרים מכל לחיצה שמישהו בעולם לוחץ עליה, בכל שעה ובכל שפה !
  • לגוגל קיימים שלוחות בכל העולם, למעלה מ 60 ארצות – על אף שנוסדה בקליפורניה. הממשק של גוגל מוצע בלמעלה מ 130 שפות – גוגל מאפשרים גם שירותי תרגום שלמעשה עוזרים לגולשים שלהם מקצה אחר בעולם להבין את התוכן גם אם המידע אינו בשפת האם שלהם.
  • גוגל מתיימרים לצפות מראש עבור הלקוחות שלהם את מה שהם מחפשים – אפילו אם לא בהכרח הם יודעים מה הם מחפשים במדויק!

" בסופו של דבר, חוסר שביעות הרצון התמידי שלנו מהמצב הקיים, הופך לכוח המניע מאחורי כל דבר שאנו עושים."

מוצרי החברה

מנוע החיפוש גוגל הינו הפרויקט הראשון שבו חברת גוגל החלה לעסוק ומשם היא פרשה זרועות וכנפיים וכיום היא מציע ללקוחות שלה מגוון שירותים רחב מאוד שהתבצעו בין היתר יעל ידי רכישות חברות קיימות – כך למעשה הם הפכו לאיפריה בכך ששילבו את רעיון מנוע החיפוש גם במוצרים נילווים כגון:

  • דואר אלקטרוני Gmail: נמצא וניתן להגיע אליו ישירות בדף הפתיחה של גוגל.

  • גוגל מפות: ניתן ע"י חיפוש לחפש נקודות ציון בעולם – התוצאות יוצגו בתוצאות החיפוש ומשם ניתן להרחיב את החיפוש. יתרה מזאת, גוגל מפות אף מציג מיקום של עסק (אם קיים) על פי חיפוש שאילתה מסוים.

  • יומן גוגל: ניתן גם להגיע אליו דרך הממשק של דף הפתיחה של גוגל. יומן גוגל מתממשק עם Gmail כמו כן.

  • Google Drive: ניתן לאחסן מסמכים ברשת על פי כתובת הדואר האלקטרוני שלך וכך להגיע למסמכים חשובים מכל מקום. ניתן לנהל גליונות אלקטרוניים כמו-כן מצגות. גוגל דרייב הוא למעשה הרחבה של Google Docs

      • YouTube: אתר הוידאו הגדול בעולם שנרכש ע"י גוגל בשנת 2006 בסכום עתק של 1.65 מילארד דולר. מנוע החיפוש מקבל ביטוי גם בחיפוש שמתבצע ב YouTube עצמו.

      • Google+: הרשת החברתית של גוגל המנסה להתחרות מול פייסבוק – ללא הצלחה רבה עד כה. יש כאלו שהספידו כבר את הרשת החברתית גוגל+ – גוגל מבחינתה לא מוותרת ומנסה להרחיב את הפעילות שם בין היתר על ידי התממשקות בין המוצרים השונים ( למשל ניתן לפרסם תמונות השמורות ב Google Drive ישירות אל הרשת החברתית.

      • גוגל כרום: דפדפן שנבנה במיוחד עבור גוגל והוא נחשב למהיר מאוד. גוגל אף משתמשים בו לגבי קליטת נתוני חיפוש ומיקום של הגולשים לטובת תוצאות יותר של מנוע החיפוש.

      • Google Translate: מתרגם גוגל המאפשר תרגום ישיר ללמעלה מ100 שפות הרעיון הוא כפי שנכתב למעלה – לאפשר לשבור את מחסום השפה על ידי כך שתרגום משפה מסוימת לשפה לא יהווה מכשול והמידע יזרום ויגיע למי שחפץ בו.אם מדברים על נתונים אז מדובר שכמות התרגום ש Google Translate מתרגמת ביום אחד בעולם שווה לכמות התרגום שהמתרגמים האנושיים שלה (לא רובוטים) מתרגמים בשנה אחת.

      • Picasa: תוכנה לניהול תמונות אשר בעזרתה ניתן ליצור אלבומים בכמה לחיצות כפתור פשוטות.

      • Google Play: חנות מקוונת ליישומים/ אפליקציות בהם ניתן להוריד לטלפונים החכמים, טבלטים/טלוזיות חכמות – משחקים, תוכנות, מוזיקה, ספרים ולמעשה לכל נושא שבעולם כמעט קיימת אפליקציה אחת או יותר ומידי יום עולים לגוגל פליי אפליקציות חדשות המציפות את השוק.

      • Google Earth: תוכנה המאפשרת שיטוט על פני מקומות וישובים בגלובוס שלנו. ניתן לצפות בכדור במבט על ואף להתמקד ברזולוציות עד כדי עיר, רחוב וסימטה. ניתן לראות תמונות של גולשים שצלמו באותו מקום אטרקטיבי בעולם וכל זה ממקום מושבך בכיסא בביתך.

      • גוגל בלוג: מאפשר לפתוח בלוג אישי ואף לעצב אותו. בלוגים אלה תפשו תאוצה בתחילת הדרך בה יצא שירות זה וגם כיום קיימים בלוגרים מובילים בעולם המשתמשים בפלטפורמה זאת.

      כרום

      שירותי הפרסום של גוגל:

      Google AdWords

      או בכינויו "קידום ממומן" הוא כאמור מערכת הפרסום העיקרית של גוגל. אלה התוצאות הלא אורגניות של מנוע החיפוש. כל לחיצה על מודעה מצד הגולש עולה כסף עבור המפרסם. עלות כל קליק משתנה בהתאם לתחרות הביטוי המחופש ולעוד פרמטרים הקובעים את "ציון איכות המודעה" של הקמפיין כפי שגוגל מודדים.

      גוגל לאחרונה (אמצע 2016) שינו את הממשק – בעבר היו יכולות להתחרות 10 מודעות בעמוד הראשון (7 תוצאות בצד שמאל בממשק בעברית + 3 תוצאות בראש הרשימה).

      כיום כל התוצאות בצד שמאל הוסרו – וקיימת תחרות של 4 מתחרים בלבד בראש התוצאות. מה שמשאיר במילים אחרות את התחרות בין השחקנים בעלי הממון הרב יותר עבור עלות כל קליק.

      גוגל מציינים בצד כל מודעה על ידי כיתוב (צבע צהוב/ירוק) שמדובר במודעה ממומנת ולא בתוצאות האורגניות.

      הבסיס לכל פרויקט, הן אם מדובר בקידום אתרים אורגני והן אם מדובר בקידום ממומן, הוא מחקר ביטויי מפתח בתחום. להרחבה בנושא תוכלו לקרוא מאמר ממוקד בנושא (מדריך כלי מילות המפתח של גוגל החדש – לחצו לקריאה)

      Google AdSense

      היא למעשה יכולת של בעל אתר מסויים לפרסם פרסומות של שותפים לרשת זו פרסומות על ידי הקצאת שטח אחסון לטובת העניין. כאשר גולש לוחץ על מודעה באתר אז בעל האתר מקבל כסף עבור הקלקה (כנ"ל גם גוגל מקבלים כמובן). אם מדובר באתר עם תנועה רבה אז ניתן להרוויח סכומים נאים.

      YouTube

      ניתן כיום לפרסם במסגרות המצוינות למעלה פרסומות בתחילה או אף באמצע סרטונים – כך הפכה יוטיוב למקום פרסום בעל תפוצה רבה ורווחים גדולים (בעיקר לגוגל).

      תוכלו להרחיב את הידע ולקרוא גם מאמר המדבר על: פרסום עסקים באינטרנט.

      קידום אתרים אורגני – SEO

      הינו חלק בלתי נפרד מהשירותים של גוגל. התוצאות הטבעיות בתוצאות החיפוש. גוגל כאמור רוצים לתת לגולשים שלהם את התוצאה הטובה ביותר עבור שאילתת חיפוש שביצע – לכן האלגוריתם של גוגל משתכלל מיום ליום ומודד עשרות אם לא מאות פרמטרים שקובעים למעשה מדוע האתר שלכם הינו רלוונטי יותר ויוצג במקומות גבוהים יותר בתוצאות.

      לכן גם גוגל נותנים לנו, מנהלי האתרים, קווים מנחים על מנת לתת את חווית הגלישה הטובה ביותר על פי המשנה של גוגל – והשורה התחתונה היא שאם רוצים לשחק במגרש המשחקים של גוגל אין ברירה אלא להתיישר עם החוקים והקווים המנחים שהיא מנחה.

      לעוד מידע לחצו כאן על: קידום אתרים.