בין עקיצה ליקיצה

שיווק העסק – מה האפשרויות הקיימות היום – מאמר זה יעסוק בהרחבה על האפיקים השונים הניתנים לשיווק בארץ. נסקור את האפשרויות השונות ונסביר את הפוטנציאל של הבולטים בהם.

שיווק באינטרנט הוא כלי פירסומי מספר אחד היום.

אם נמנה את האופציות הניתנות לפירסום היום במידיות השונות נראה :

  • רדיו (רדיו מקומי או ברשתות גלובליות כגון: רשת ב', רשת ג', גלי צה"ל וכו')
  • עיתונות (גם כאן או עיתון מקומי שמתאים למיקום מסוים, או עיתון ארצי שהעלויות בו גבוהות)
  • טלוויזיה (אם מדובר בערוץ מסחרי העלויות הם עשרות עד מאות אלפי דולרים לשניות בודדות)
  • גוגל אורגני – פונה גם לקהל יעד ארצי וגם למקומי על פי בחירה.
  • גוגל ממומן– מכוון יותר לנישות על אף שניתן כמובן ליישם קמפיין כולל.
  • גוגל פלוס – רעיונית כמו פייסבוק. למרות שזה תפס בחו"ל, בארץ עדיין לא מוצלח כמוה.
  • YouTube – ניתן לפרסם ולהפיץ סרטוני חברה בערוץ מוגדר.
    ניתן לפרסם גם באנרים או קדימון באורך משתנה לפני הסרטון המבוקש.
  • פייסבוק – קהל מטרה תפוצתי.
  • פרסום באנרים בפורטלים גדולים(לדוגמא: פרסום בYnet , בOne וכו')
  • פליירים – מקומי.

כפי שניתן לראות מסקירת האופציות לפרסום למעלה ואם נבחן זאת מבחינה תקציבית של חברה מסוימת, אפיקי הפרסום מגוונים ושונים בתקציבם. ניתן כמובן לשלב כמה אפיקים במקביל ויש העושים כך – הכל שאלה של תקציב כמובן.

מהם הצרכים שלך

עסק קיים או עסק בהקמה צריך לדעת לאן הוא מכוון, מה המטרה?
איזה יעדים אני מציב לעצמי? וכמה השקעה יש לי על מנת להגיע אל המטרות שהוגדרו?

אלה קצת מן השאלות שעסק שואל את עצמו בנושא השיווק. כמובן שעסק חייב לייצר לעצמו אג'נדה ומתווה ברורים, אופן הצגת המוצר, שירות לקוחות וכו', אבל אם מדברים מבחינה של שיווק/פרסום העסק, הגעה לקהלי יעד ברורים, הגדרת תקציב פרסום, בחירת מדיות פרסום – שם נבחנת ההחלטה – היכן הכי נכון לפרסם במינימום תקציב ובכמה שיותר תפוצה.

רדיו ארצי שלא נאמר טלוויזיה הינה מסגרת פרסומית לחברות היכולות להרשות לעצמם לעמוד בסכומים כאלו. לא כל עסק יכול, בטח שלא עסקים קטנים (אלא אם מדובר ברדיו מקומי כמובן).

לכן המידיות החברתיות באינטרנט ומנוע החיפוש גוגל, הם הדבר הכי משתלם, בתקציב יחסית נמוך לשאר המדיות האחרות וכפי שנראה בהמשך המאמר, באינטרנט הדברים מתרחשים.

נתונים יבשים

גוגל כבר ממזמן ידוע כמנוע החיפוש מספר אחד. רוב הגולשים כיום גולשים באמצעות מנוע החיפוש הזה.

נכון שגוגל הינה חברה מסחרית שגורפת מיליונים בלשון המעטה ולפעמים לא מקובל עלינו אופן ההשתלטות שלה כמעט על כל חלקה טובה, אך זהו המצב וכפי שגולדה אמרה "זה מה יש ועם זה ננצח".

אחוז הגולשים

3 גרפים השוואה בין מעוני החיפוש השונים לגוגל

נתונים אלה אמנם כשנה אחורה אבל ניכר שגוגל מנצחת בגדול על כל מנועי החיפוש האחרים וכמו כן בפורטלים ומקורות כניסה אחרות המגיעות לאתר של העסק שלך.

כ 80% מסך כל העולם גולש דרך מנוע החיפוש הזה. בישראל כ 90% מהגולשים שמחפשים משהו, מחפשים זאת דרך גוגל. יתר על המידה – לקוח פוטנציאלי המחפש מוצר מסוים ועושה סקר שוק, בודק בצינורות המקובלים היכן שהדברים קורים ונגישים כמעט בכל בית – פייסבוק וגוגל.

קיימים שתי אפיקי שיווק מרכזיים היום בגוגל :

  • 1- שיווק אורגני או בלשונו המקצועית – קידום אורגני.
  • 2- קידום ממומן.

קידום אורגני מבטא למעשה את נראות האתר ב"עיניים" של מנוע החיפוש – אופטימזציה למנועי חיפוש אם תרצו. כאשר רובוט החיפוש של גוגל מבקר באתר מסוים, הוא בודק מאות פרמטרים שנותנים בסופו של דבר ניקוד לאתר. קיימים סוגים שונים של רובוטים ולכל אחד תפקיד בדיקה משלו. הרובוטים מבקרים (גם על פי פרמטר משתנה) כל אחד בזמנו באתר ובכל פרק זמן מתבצעת אינטגרציה של הניקוד והשכלול החדש. דבר שקורה לעיתים אפילו פעמיים ביום.

מעבר למה שמתרחש בתוך האתר, קיים אפיק אורגני נוסף, פרמטר נוסף לשכלול, גוגל יודעת לזהות את ההד שלך ברשת – כלומר כמה עניין מצד הגולשים יש באתר, איך הם הגיעו לאתר? היכן הוזכר שמו של העסק ובאיזה הקשר? האם ישנם אתרים הממליצים על האתר ואילו אתרים הם?

גוגל, להבדיל מפעם, מציבים רף חוקים גבוה למנהלי אתרים וקווים מנחים ברורים כיצד הם ממליצים לעבוד.

אלגוריתם החיפוש מתעדכן אחת לתקופות בעדכון משמעותי, אך למעשה התדירות היא גבוהה ומתבצעת כל הזמן. גוגל השתכללו מאוד ויודעים היום לזהות אפילו מה יש בתמונה ויותר מזה הם יודעים מה תוכן הווידאו שאנחנו צופים – המשמעות של כך שהם יודעים האם יש הקשר בין תוכן הדף, התמונות שנמצאות בו, הסרטון וכו'. אלו הם רק מקצת מהפרמטרים שנמדדת אופטימזציה לעמוד או לאתר על פי מנוע החיפוש גוגל. גוגל בוחנים כאמור, לא רק מה שנמצא באתר אלא גם מה מחוצה לו – איזה הד יש על האתר ברשת ומאלו אתרים. כלומר אם פעם יכולת לקשר לאתר מאתר ממדינה זרה כגון רוסיה – זה היה תקין – היום זה פשוט לא יעמוד בקווים המנחים של האח הגדול גוגל – ואם אלו הם איכות הקישורים שמצביעים אל אתרך, זה יכול להביא אף להענשה ולהעלמות מאינדקס החיפוש והיו כאלו שחטפו.

קידום ממומן הינו התוצאות בצד העמוד וכמו-כן 3 התוצאות למעלה ( גוגל מחויבת לסמנם ולהבליט את ההבדל מהתוצאות האורגניות – הם מסומנות כמודעות פרסום).

תקציב הפרסום הולך ישר לגוגל, על כל קליק על מודעה גוגל מקבלים בין שקל למאות שקלים. לדוגמא ענף התכשיטים יכול לשלם עבור כל הקלקה על מודעה בממוצע 50 שקלים. בארצות הברית מילות מפתח בתחום הפיננסים הם מהיקרות ביותר ויכולות להגיע לסכומים של 200 דולר לקליק.

עוד שיטת פרסום של גוגל הינה באתרי שותפים שבמקומות שונים באתר מכניסים פרסומות של גוגל וגם הם נהנים מאחוזים של כל הקלקה.

כפי שנרשם, ניתן למקד קמפיין בנישה מסוימת לדוגמא: תכשיטי יוקרה, תכשיטים מזהב לבן וכו' או קמפיין מורחב ובהתאם גם התקציב.

קיימות חברות המנהלות את הקמפיין עבור הלקוח. ניהול קמפיין מלבד הקמתו, מחקר הביטויים והתחרות נתון גם בהחלטות ובניה נכונה שמביאות בסופו של דבר להוזלת מחיר על כל הקלקה.

קידום אורגני מול קידום ממומן

גוגל
קידום אורגני מצריך אורח רוח גדול יותר מאשר קידום ממומן. קידום ממומן אמנם יכול לעלות ב24 שעות לאוויר אך יחד עם זאת יש לזכור שלרוב הוא נישתי. קידום אורגני הוא חלק בלתי נפרד מהתוצאות של גוגל ופה ההבדל הגדול – כמות ההקלקות בעמוד הראשון ידועים כרבים בעשרות אם לא מאות אחוזים מהעמוד השני ובטח מהעמוד השלישי וכו'. לחברות מסוימות מלבד עניין המכירות חשוב כמו כן עניין המיתוג – כאשר אתה ממתג את עצמך גבוה מבחינה שיווקית.

עוד על קידום אורגני וממומן בכתבה הזאת

הטלפון החכם והטאבלטים

הטלפון החכם והטאבלטים משחקים תפקיד חשוב היום במערכה – למעלה מ45% מהישראלים היום מעידים שהם גולשים דרך מכשיר חכם. זהו נתון חשוב שיש לקחת בחשבון. על אתר האינטרנט להיות מותאם למכשירים הללו ולכל מכשיר רזולוציה אחרת. התאמה כזאת נחוצה על מנת שהגולש יקבל חוויית משתמש טובה ויפעל לפעולה.

שיווק בפייסבוק

פייסבוק
גם בנושא זה ישנם כמה אפשרויות.

כל עסק שמכבד את עצמו מקים דף עסקי בפייסבוק, דף הפונה לקהל יעד רחב. ניתן לעצב היום את הדף העסקי בצורה הממתגת את העסק ומקשרת אותו לאתר ולמעשה לפנים של החברה. בדף עסקי זה יכולה החברה לפרסם אודות המוצרים החדשים שלה, אודות מבצעים שהיא מבצעת, העלאת סרטוני מיתוג של החברה ועוד. המטרה היא להגיע לכמה שיותר קהל יעד – בעבר, כאשר אנשים חברים עם הדף העסקי הזה הם מקבלים בכל פעם את המודעה שהעסק העלה לדף העסקי וכל חבריהם רואים פרסום זה גם. יכול להגיע לממדים ענקיים מבחינת תפוצה. היום מודול הפרסום השתנה ולא בהכרח שכולם יראו את המודעה שפרסמת על אף שהם חברים שלך. פייסבוק מעוניינים שתפרסם פוסטים אלו בתשלום ובכך תבטיח שכולם יראו פוסט זה.

דבר נוסף שאינו סותר את מה שנכתב פסקה קודם אלא הולך איתו יד ביד הוא פרסומות שיווק בצד הדף. ניתן לפרסם על פי קהל יעד את החומר שהעלאת. למשל אם הועלה קמפיין מבצע ניתן מלבד לשים אותו בדף העסקי, לפרסם אותו על מנת שיגיעו באמצעותו אל הדף – גם ישתפו אחרים וכמובן שהשאיפה שימשיכו לגלוש לאתר ולרכישה.

YouTube

יוטיוב
מאז שגוגל רכשו את יוטיוב משנת 2006, משמשת יוטיוב כמקום פרסום ושיווק לעסקים.

גוגל כמו-כן אוהבים שמשתמשים במוצרים שלהם ולכן גם מומלץ לשלב סרטון באתר – יש עוד כמה סיבות למה כדאי לשלב סרטון באתר, אבל על כך לא נעסוק במאמר זה.

ניתן היום לפני פתיח של כל סרטון לפרסם באנר פרסומי וכמו כן עסק יכול לפתוח ערוץ יוטיוב משלו המפרסם אודות החברה, מבצעים חמים ועוד וגם את הסרטון הזה ניתן לקדם, כפי שעושים בפייסבוק, בתוצאות החיפוש על פי ביטוי ביוטיוב.

האפשרויות הם רבות. כאמור, רצוי לשלב כל אפיק ואפיק בנפרד ואף כמה אפיקים יחד, לדוגמא: קידום אורגני ארוך טווח ובמקביל, עד להשגת תוצאות בקידום אורגני, קידום ממומן וממוקד. בנוסף פתיחת דף עסקי פייסבוק והעשרת התפוצה ברשת באתרים שונים הקשורים לנושא הממליצים על האתר כמקור רציני וסמכותי.

נשמח לייעץ ולתת מענה אישי לכל לקוח על פי צרכיו.

קבוצת WebClub


עשו לנו לייק!

[facebook_like_button]
[gplusone]

[fbcomments].