אפיון אתר הינו מלאכה ותכנון רב שעלינו לבצע בבואנו להעלות אתר חדש לאוויר.(לא רק)

אפיון האתר יכול לבוא לידי ביטוי בהמון מישורים ומטרותיו העיקריות הינם מודגשות בשתי הביטים עיקריים:

  • על מנת שלגולשי האתר תהיה חוויית משתמש מושלמת – ניווט קל.
  • על מנת שמנוע החיפוש ידע לזהות ולהכיר כל נושא ונושא באתר.

אפיון האתר היבט של חוויית משתמש

נגישות האתר למשתמש הינה אחת מההיבטים הראשיים שיש לבחון. קיימים כיום לא מעט מאפיינים שיש לכלול באתר על מנת שלגולש שלנו תהיה יכולת ניווט וגישה לקטגוריות ראשיות או לעמודים חשובים אותם אנו רוצים להבליט במיוחד עבור המשתמש.

קיימות שאלות מקדימות שעלינו להתייחס בניסיוננו להבין איך לבנות אתר נכון:

הדבר הראשון שעלינו לעשות הוא למעשה לחשוב בצורה שהמשתמשים שלנו חושבים ופועלים. בנוסף, אין ספק שהעיצוב של האתר משפיע על חווית המשתמש באתר – כלומר הוויזואליות שלו – איך היא נתפסת בעיני המשתמש?

ההשפעה הינה רבה ויתרה מזאת היא משדרת גם את אופי החברה, הרי הגולש לא נפגש במקום פיזי מול חנות/מוכר או איש שירות ולמעשה אתר האינטרנט במובן מסוים מספק לו את התחושה של אופי המקום והחברה. נכון שאמנם "על טעם ועל ריח אין להתווכח" – אך העיצוב של האתר שלנו אמור להיות נוח לעין ותפיסת המראה הכללי. עודף מידע בעמוד "עמוס" אינפורמציה לא יתרום להשגת המטרה שלנו והוא יבריח את הגולשים למקורות אחרים.

  • האינפורמציה שאנחנו מעוניינים להעביר – באיזה דרך להעביר לו את המידע?!
  • מאמר מקצועי ארוך עם נתונים טכניים וכניסה לעובי הקורה? או מאמר פשוט נוח לקריאה?
  • אינפוגרפיה?
  • וידאו?
  • תמונות?

כפי שניתן לראות קיימים מספר לא קטן של אפשרויות להעברת מידע והעברת מסרים ללקוח הפוטנציאלי שלנו.

אחד הדברים הראשונים בהיבט הזה קשור בהכרח בערכי המותג שלנו, מה שאנחנו משדרים כעסק שייתפס כתדמית ללקוח – יוקרה, אמינות, פונה לצעירים, מקצוענות וכו'.

דגשים חשובים שלא מובנים מאליהם

האתרים בארץ הינם בשפה העברית, לכן עלינו להבין כיצד המשתמש הישראלי סורק את המסך, כלומר ההרגל שלנו הישראלים להסתכל מימין לשמאל, כפי שאנחנו קוראים, תנועה מראש הדף מצד ימין וסריקה בזיגזג כלפי מטה – לכן גם המידע החשוב שאנחנו רוצים שיתפוס את העין רצוי שיהיה בצד ימין. כמובן שעל מנת לבחון את התנהגות הגולש ישנם אמצעים טכנולוגיים עם יכולת לדעת לאן העיניים של הגולש זזות בהתאם לתבנית המסמך שנמצא מולו או להבדיל על פי תנועות העכבר שהגולש מבצע בדף עצמו.

היררכיית האתר – משלב בין הנראות הוויזואלית ולהיכרות מנוע החיפוש בסדר החשיבות באתר

היררכיית האתר או אם תרצו מבנה האתר הוא הדבר החשוב ביותר הן בהיבט של חוויית משתמש והן בהיבט של הכרות האתר "בעיניים" של מנועי החיפוש – כלומר SEO או קידום האתר אם תרצו.

מבנה האתר והנגישות עבור תכנים/דפים מרכזיים שאנחנו מעוניינים להבליט יותר ולגרום להם שיהיו נגישים יותר עבור הגולש כגון: קטגוריות ראשיות, אודותינו, יצירת קשר וכו'.

עומק העץ הרמה העליונה ביותר מעיד גם הוא על חשיבות התכנים באתר, מנוע החיפוש מבין שתכנים מרמה 0-3 הינם בעלי חשיבות רבה יותר מאשר תכנים מרמה 4 ואילך. יתרה מכך, תדירות הרובוטים של מנוע החיפוש לבקר ברמות 4 ואילך הינה פחותה מהתדירות שהם מבקרים ברמות הגבוהות יותר!

אפיון האתר מהיבט של מנוע החיפוש SEO

ללא ספק, ידוע כבר בעשור האחרון, שללא יכולת של מנוע החיפוש להכיר את אתרינו, אתרינו יישאר בודד בים המידע הרב שמצוי כיום ברשת. לכן כאשר אנחנו מאפיינים אתר ואנו מעוניינים להתייחס אליו בהיבט השיווקי וקידומו במנוע החיפוש, עלינו להבין ראשית מה אנשים מחפשים כאשר הם מקישים שאילתה בגוגל. כלומר כפי שעלינו להבין את חשיבות מבנה הדף, אנו צריכים להבין גם מה הלקוח הפוטנציאלי שלנו מחפש ממש כאשר הוא מתעניין במוצר הקשור בנישה שלנו.

להרחבה בנושא: קידום אתרים.

ישנו כלי מילות מפתח של גוגל, שלמעשה נועד לספק נתונים ואומדן חיפושים על מנת שנוכל ליצור ביעילות קמפיין PPC (קידום ממומן). כלי זה יכול לתת לנו מידע רב ותוכן עמו נוכל לדעת איך לאפיין את האתר שלנו ולבנות היררכיה ובניה נכונה של הדפים באתר שלנו.

הרעיון המרכזי הוא בניה נכונה של ריכוז מילות מפתח המתאימות לקבוצת ביטויים. כך נוכל ביעילות להשתמש בכמה ביטויי מפתח מסוימים ולישים אותם על אותו עמוד – או בשפה המקצועית – "דף נחיתה" – זה אותו הדף שהגולש, הלקוח הפוטנציאלי, שלכם "נוחת" כאשר הוא לוחץ על תוצאות החיפוש במנוע החיפוש גוגל.

קיימות מילות מפתח תחרותיות יותר, ומילות מפתח תחרותיות פחות – ניתן לראות זאת בכלי מילות המפתח בעמודת "תחרותיות" – מספר הנע בסקלה בין 0-1, כאשר 1 אומר שהביטוי תחרותי ביותר. אמנם מדובר בתחרותיות ב PPC בלבד (קידום ממומן), אך זה נותן לנו כאמור מדד מסוים על תחרות הביטויים במישור האורגני.

מבחינת אסטרטגיה עלינו להחליט איזה ביטוי אנחנו מחליטים להבליט ובהתאם לבנות את אפיון העמוד והאתר שלנו. כך נתייחס גם בסוגיית ההיררכיה של האתר עליה הרחבנו קודם. כלומר אם יש נושא כגון: שטיחים, אנו יכולים לאפיין את העמוד הראשי של האתר(שהינו גם העמוד הכי חזק, היות והוא פורטל הכניסה שלנו וממנו ניתן להגיע לשאר העמודים), ובעמודים פנימיים יותר לאפיין עמודים הקשורים לנושא כגון: שטיחים לסלון, שטיחים לחדר השינה וכו' – ההיררכיה של האתר בהנגשה למנועי החיפוש מתבטאת גם בסדר התיקיות של כתובת האתר – נושא פנימי יותר כמו "שטיחים לסלון" יהיה בתת קטגוריה וכתת ספריה של כתובת האתר.

לכל עמוד כמו כן יש מאפייני הנקראים Meta data – שהם Title ו Description מאפייני HTML שתפקידם הוא כפול: מאידך, לרמוז למנוע החיפוש מהו הנושא המרכזי של אותו עמוד ומגיסה מלל זה מופיע ממש בתוצאות החיפוש בגוגל ותפקידו למשוך את "עין" הגולש על מנת ללחוץ דווקא על המודעה שלנו מתוך 10 המודעות שהוא רואה כאשר הוא מחפש במנוע החיפוש מוצר או שירות כלשהו. (כמובן ששם גם נתייחס למילת המפתח המרכזית בה בחרנו להתמקד).

למאפיין ה Description יש גם הגבלים ממנוע החיפוש גוגל והוא: שעלינו לא לעבור את 156 התווים וזאת בשל הסיבה שתוכן זה שאמנם לא מוצג באתר כאשר נכנסים אליו הגולשים שלנו, אבל הוא מוצג כאמור בתוצאות החיפוש כאשר הגולש מחפש שאילתה מסוימת.

אותו רעיון גם מאפיין ה Title – אורכו לא יעלה על 69 תווים – אותו כן ניתן לראות באתר – כותרת העמוד בדפדפן עצמו וגם הוא נגלה לעיני הגולש בתוצאות החיפוש של גוגל כאשר גולש הקיש שאילתה מסוימת.

זה רק קצה המזלג בבואנו לאפיין את אתרינו, קיימים כיום עשרות עם לא מאות פרמטרים בהם ניתן לאפיין את האתר ולהנגישו למנוע החיפוש – המטרה כמובן שמנוע החיפוש יזהה את נכונות האתר שלנו ויציג אותו במקומות רלוונטיים עבור הגולשים שלו.

יש לציין שלכאורה מאמר זה מדבר על אפיון האתר הן מהיבט של חווית משתמש והן מהיבט של מנוע החיפוש, אך באותה נשימה נציין שקיים ערך גבוה לחוויית המשתמש של האתר – כיום אפילו מנוע החיפוש מספר 1 בעולם, גוגל, נותן חשיבות רבה לפרמטר זה. ומטרתו לדמות ולהתחקות לגולש האמתי וחוויית המשתמש על כל היבטיו הינו אחד הפרמטרים החשובים כיום.